Veobreagampen (07.05.2023)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Veobreahesten (2,185m) 07.05.2023

Veobreahesten

Ny dag og nye muligheter. Bjørner, Kristin og Espen hadde sett seg ut Ringstind mens jeg og Ragnhild hadde siklet på Veobreahesten i hele vinter. Litt frem og tilbake landet vi på å prøve Veobreahesten. Det er litt kjedelig å nedprioritere godt selskap når det endelig er andre som har lyst til å bli med på tur, men slik ble det denne gangen. Vi snirklet oss nok en gang oppover bushen fra Heimresætre og skrådde til høyre innover Skautflyet. Vi gikk i jevn fart siden vi skulle tilbake til Oslo på kvelden.

Endelig fremme på sørsiden av Veobreahesten kokte det bokstavelig talt. Snøen rant ned fra hele siden og sjokoladen i sekken hadde smelta. Vi begynte å bli skeptisk til hele opplegget. Skulle vi heller blitt med på Ringstind?
Etter litt påfyll med vann og slurpet opp litt av sjokoladen bestemte vi oss for å gjøre et forsøk. Det så fint ut å gå opp under pinakkelen og deretter følge ryggen opp. Da var vi skjermet for det meste av det våte løssnøskredet. Bant oss inn i tau og kom oss greit opp til ryggen. Fra ryggen og opp til toppunktet var snøen vesentlig hardere og ikke så våt som på sørsiden. Vi bestemte oss for å prøve litt til. På toppen av ryggen dukket plutselig toppblokka opp ca 10 meter unna. Mellom der var det den sykeste og spisseste skavelen jeg har sett. Jeg dukket fort ned igjen å sa til Ragnhild at dette går ikke. Hun lurte på om vi skulle snu? Jeg gikk opp en gang til å kjente litt på snøen og fikk kosta bort de øverste 40 cm med snø. Jeg gikk ned en gang til for å lete etter noe sikringspunkter under snøen. Hakka som en tulling med øksen og til slutt fikk jeg gravd frem en stein og kasta en slynge halveis rundt en blokk som kunne ta fall i den ene retningen, men ubrukelig den andre retningen. Jeg gikk opp for tredje gang og gikk rolig over eggen og fikk sett standplass under toppblokka.

Under toppblokka var det mange kloremerker etter stegjern uten noe særlig tak. Med mine 185 var jeg akkurat høy nok til å få tak i et bøttetak på toppen av blokka og fikk dratt meg oppover. Fikk satt en slynge rundt nabben og gikk ned igjen. Deretter prøvde Ragnhild og fikk tak i samme tak men sleit med å komme seg oppver. "Detta går ikkje" sa ho. Joda sa jeg og ga henne en dytt på rumpa så plutselig var hun også oppe.

Vi så bort på østtoppen men det blir ikke i dag. Nå må vi komme oss ned før sola tar enda mer. Man skal aldri angre på en snutur og vurderingene som ligger bak. Kom oss greit ned til sekkene før vi returnerte ned breen og tilbake over Skautflyet.

Veobreahesten
Fant ut det var best å gå opp hunder pinakkelen. Snøen rant ned i siden på alle kanter.
En fryktelig toppskavel noen meter før toppblokka. Likte meg ikke her.
Ragnhild på hesten
Returen
Ned fra toppen. Snøen var heldigvis mer hard og kompakt på ryggen enn i solsteiken på sidene