Skarvflyfløyfttinder i storm (29.04.2023)

Written by raroa (Ragnhild Rosten) GSM

Ascents Skarvflyløyfttinden SØ2 (2,100m) 29.04.2023
Skarvflyløyfttinden SØ3 (2,060m) 29.04.2023

Langhelg og 1.mai står for tur. Endelig mulighet for nye eventyr. Dessverre viste ikke værmeldingen seg fra sin beste siden denne langhelgen. Det var meldt mye vind og nedbør i fjellet. Med mye vindtransportert snø og mildere vær, ble også skredfaren betydelig høyere. Derfor ble det ikke veldig mange alternativer denne helgen.

Planene for helgen var likevel fjellet. Vi hadde tross alt leit ut leiligheta og dratt oss oppover dalen.
Derfor hadde vi ingenting å tape, kanskje ville det være en mulighet, og dersom ikke var det bare å snu. Frisk luft trengte vi uansett.

Vi pakket bilen og håpet på det beste. Kjørte opp til Valdresflye, ante tydelig værskille fra øst til vest men håpet vi skulle være mest på riktig side til tross for vinden som var meldt!
På parkeringa var det nesten ingen biler, likevel tok det ikke lang tid før den ble full. Her møtte vi Christoffer fra Hansenguiden som skulle ha med en stor gruppe opp til Tjønnholstinden. Til vår store overraskelse var det vindstille og bare noen få kuldegrader. Jeg som hadde forberedt meg med dobbel stillongs, vindvotter og det hele. Klærne ble med, så bar det innover leirungsdalen mot de to sekundærtoppene Skarvflyløyfttind Ø2 og Ø3 som mål.

Vinden tok seg opp og ble tidvis ganske sterk. Vi endte med å gå med slalåm briller for å verne om vinden. Likevel var det langt fra 20 minusgarder, og noen ganger tidvis sol og fint. Langt inne i dalen ble det en rast i le bak en stein. Med vekslende vær var vi litt spente på om vi kunne ta oss over skarvflyløyftbrean eller ikke, men vi måtte gi det et forsøk. Før henget tok vi på oss sele og gikk i taulag opp og over breen. Det var ganske bratt og en del snø, sykt tungt før, men den var stabil. Slik gikk det forholdsvis greit å ta seg opp til foten av toppene. Vi kunne sette av oss skia og traske opp, først på SØ3 uten tau, før vi tok fatt på SØ2. Her var det noe brattere og lengre avstand. Med litt avstand gikk vi et godt stykke opp siden før vi møtte på en liten hammer. Marius kom seg opp over den, men var litt usikker på veien videre uten tau. Slik ble det til at jeg gikk ned igjen til skia og henta tauet slik at vi hadde noe sikring siste del. Her måtte vi grave bort snøen for å komme ned på fjellet slik at vi fikk festa en slynge og satt en sikring. Da ble det også lettere å vite hvor skavlene var og ikke. Selve toppen var såpas liten at det kun var plass til en om gangen, men vi kom oss greit opp begge to og fikk knipsa noen bilder fra toppunktet. Ned igjen gikk bedre da vi fikk fjerna mye snø, selv om klyving med skisko ikke er det beste. Vel nede ved skia var det bare å hekte på seg utstyret og komme seg ned. Før henget stoppa vi for å vente på om vi kunne få bra sikt. Marius kjørte først og tok noen elegante svinger ned breen, mens jeg venta til han var nede. Ikke lenge etter kom jeg i en rasende fart ned siden. Jeg fikk for meg at jeg ikke ville falle i noen sprekk, derfor vill jeg helst ungå å svinge for mye slik at jeg kunne havne sidelengs i en sprekk om det skulle være. Derfor ble det til at jeg kjørte nesten rett ned! "nå kan du komme", sa Marius. FJOM..og jeg var ved siden av han nesten før han rakk å reagere. Jeg kjente at jeg kjørte over et hardere parti med is selv om det var mye løssnø. Jeg var litt letta for å være nede igjen fra breen. Fra her gjaldt det å holde høyde for å komme seg lengt mulig ut igjen dalen. Turen frem gikk over all forventning, vi skled lang i tillegg til at det var fint stakeføre. Den siste delen gikk vi med løse heler uten feller og før vi visste ordet av det var vi tilbake i bilen. Det er altså ikke alltid værmeldingen er som den er meldt, og noen ganger må man bare prøve. I værste fall får man snu, men denne gangen gikk det som vi håpa!