Veobreahesten (22.04.2023)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Veobreahesten Østtoppen (2,148m) 22.04.2023 14:21

Sist vi gjorde forsøk på Veobreahesten måtte Østtoppen stå igjen pga utfordrende forhold. Sekretæren hadde da et lite håp om at Turplanlegger da ville gå over til "kun" 30 pf-lista. Det ville han jo ikke, og nå har vi tatt mange av de litt vanskelige 10pf-ene. Værmeldingen var strålende, og vi bestemte oss for å gjøre et forsøk på Østtoppen.

Fylte sekken med skredutstyr, tau og "jernskrap" - og satte kursen mot Visdalen. Parkerte rett før Spiterstulen, og traska i veg oppover lia. Litt hard snø, men ingen utfordringer. Møtte sola da det begynte å flate ut - det ble i overkant varmt. Tok ei god pause på en barflekk ikke langt fra der vi skal opp breen. Vurderte om vi skulle gå opp på moreneryggen direkte, eller om vi skulle runde og gå opp i skaret og rett på breen. Mens vi satt der, kom det tre på fjellski i en viss fart. De hadde retning breen. Nådde dem igjen rett ved moreneryggen. De sto også og vurderte. Konkluderte i fellesskap med at det tryggeste alternativet var å runde ryggen og inn på breen. Tror ikke det gikk så mye mer tid på det.

Da vi runda Hesten, fikk vi se at det var spor i renna direkte på Østtoppen. Sekretæren ut med et "hurra", mens Turplanlegger(som egentlig ville gå hele ryggen) nok ble litt skuffet ;) De tre andre skulle på begge. Vi la igjen litt utstyr for å lette sekkene, og på med stegjern. Snøen var bløt, men virka stabil - så vi fant det forsvarlig å gå rett på.

Satte standplass ved den lille hammeren rett før toppen. To mellomforankringer. Turplanlegger først, men Sekretæren sikret. Ikke helt komfortabel på den smale ryggen, men lite sirkus. Turpanlegger fikk etablert standplass på toppen, og Sekretæren drista seg etter. Rask retur siden sola skinte på den blaute snøen, og vi var småbekymret for om det ville løsne på svane. Sekretæren først, gikk overraskende greit dette også. Begynner å bli tøff? Sikra Turplanlegger tilbake. Litt klabb og babb for å få plass til begge ved standplass, da det var trangt og smalt. Rydda sammen tauet, og kom oss greit ned renna.

Av med feller. Først var det fin slusj så ble det litt brask i halvfrossen slusj - før vi kom i pudder i renna ned fra breen. Knall god glid, og skle oss langt framover Skautflye. Skøyta litt, men tok på feller igjen et bitte lite stykke. Fantastisk nedkjøring mot vegen i perfekt slusj. Verdensmesterføre.

Denne turen hadde alt, og går inn i historiebøkene som en av de bedre! For et vær, for et føre, for en artig topp, for en dag!!