Teltpåske dag 4 (09.04.2023)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Veobreahesten (2,185m) 09.04.2023
Veobreahesten Østtoppen (2,148m) 09.04.2023

Med Kristoffer. Gikk i jevnt tempo opp breen nord for 1964-toppen. Utrolig fint vær og snø denne dagen også. Rundet rundt hesten på sørsida, der vi hadde sett spor dagen før. Breen så også greiere ut på denne sida. La igjen ski der det bratnet siste bit opp mot skaret mellom Leirhøe og Veobreahesten. Enkelt stegjernterreng opp til toppblokka. Kristoffer satte en slags standplass innunder blokka, og jeg karret meg opp på toppen i fri på et vis. Måtte styre litt for å finne ut hvordan jeg skulle komme meg ned igjen, men endte med å aide meg nedover i ei slynge som hang sånn passe godt rundt en nabb på toppen. Kris løste selvsagt flyttene både opp og ned på en mye bedre måte og trengte ikke jukse sånn som meg. Videre gikk vi løpende ut til østtoppen, ingen som kan ta oss på metodikken her. Veldig fine forhold med fast snø og ferdigtråkkede spor, så det var lett bort hit. De som hadde gått før oss hadde listet seg ned fra Østtoppen via noen bratte snøfelter. Vi endte med å følge samme strategi, siden snøen fortsatt var fast og fin og god å gå i. Sikret ned her, stort sett veldig greit på disse forholdene, men skal ha gode snøforhold for å gå her i det hele tatt. Er nok både raskere og tryggere å gå ryggen tilbake samme vei.

Fin skikjøring ned til camp. La fra oss utstyret og beinet oppover mot Glitter-Rundhøe i jevnt raskt tempo. Slitne på toppen, såpass slitne at vi ikke oppdaget at vi var på feil toppvarde. Surt. Tilbake i camp etter 55 min.

Utmarsj med pulk gikk utrolig greit helt til vi kom til tregrensa. Her ble snøen råtten, skogen tett og terrenget bratt. Med 50 kg + i pulken ble min strategi å ta av meg skiene og prøve å holde igjen pulken mens jeg slapp den rett nedover. Fungerte sånn helt passe, men kom ned til veien på et vis.