Raudalstindane til Olavsbu (27.08.2022)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Austre Rauddalstinden (2,086m) 27.08.2022
Store Rauddalstinden (2,157m) 27.08.2022
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 27.08.2022
Vest for Vestre Rauddalstinden (1,931m) 27.08.2022

Rauddalstindane

Jotunheimen bydde opp til dans og da er det bare å kaste seg rundt.
Drillen starter på torsdag med vin, vasking og klargjøring for AirBnb utleie. Ragnhild var på sommerfest sammen med styret og det ble mer vin på meg og vaskingen desto morsommere.

Det er langt å reise fra Oslo til Leirvassbu men merkelig nok synes jeg det er verdt det vær eneste gang. Startet fra Leirvassbu rundt 09:30 og de første 5 km på grusveg gjennom Gravdalen. Dette var nytt område for meg og vegetasjon blir bare frodigere og frodigere jo nærmere Skogadalsbøen man kommer. Gikk forbi mange fine badekulper og mulige fiskevann.
Skar opp til venstre på Rauddalsryggen som vi skulle følge helt bort til Austre Rauddalstinden. Her ble grønt og mykt underlag avløst med med stein, grått og hardt.
Opplevde værskille mellom øst og vest på nært hold. Skille gikk ved vestre Rauddalstinden der det var sol og blå himmel i øst og tett skydekke i vest. Skydekke var uansett lavt og vi kom over skyene. Vanvittig flott. Gikk videre til Store og merket at både tau og klatreutstyr i sekken merket i beina. Vi hadde uansett god tid og helt herlig å ta det rolig i dag. På toppen ser man virkelig omfanget av Jotunheimen med Gjendealpene langt i øst og Hurrungane i vest.

Vi gikk videre mot Austre Rauddalstinden og morgensdagens store mål, vesteggen på Rauddalseggje. Ned fra austre er det bratt men uproblematisk letteste veg. Det er også oppsatt varder som var til god hjelp.