Nestaustre Surtningssue og Surtningssuoksle (23.08.2022)

Written by GunnarK (Gunnar Kverneggen) GSM

Ascents Vest for Austre Surtningssue (2,070m) 23.08.2022 11:09
V2 for Austre Surtningssue (2,091m) 23.08.2022 11:10
Nestaustre Surtningssue (2,035m) 23.08.2022 11:52
Surtningssuoksle (2,222m) 23.08.2022 13:03
Austre Surtningssue (2,078m) 23.08.2022 14:44
Visits of other PBEs Vest for Vest for Austre Surtningssue 23.08.2022 11:09
Nord for Nestaustre Surtningssue 23.08.2022 11:57

Etter en fin tur i kø opp fra Memurubu, ble det svært rolig når jeg tok av stien mot Glitterheim. Innover mot Russvatnet var det både sauer og reinsdyr og en og annen fjellvandrer, stort sett utlendinger. Gikk over brua ved Glopåfossen og fulgte sauetråkket på høyre side av fossen. På litt over 1300m høyde fant jeg en fin teltplass med utsikt over Russvatnet. Det var litt kald vind og lav temperatur, så jeg måtte tidlig inn i teltet for å holde varmen. Neste dag var det mye finere vær, med mindre vind og litt skyer. I steinrøysa opp mot Austre Surtningssue er det utrygt å gå, da man ikke kan stole på en eneste stein. Jeg kom meg opp på den litt luftige eggen og forserte denne vestover. Her var det mye bedre å gå med fast grunn under føttene. Jeg rundet bortover mot Nestaustre mot breen. Jeg hadde tatt med stegjern for sikkerhets skyld, da jeg visste at det var et lite hellende breparti, som ender i en stupkant, jeg måtte forsere. Det gikk imidlertid greitt uten stegjern, da det hadde kommet litt nysnø oppå breen. Hadde det vært bare blåis, kunne det stilt seg annerledes. Turen ut til Nestaustre Surtningssue gikk fint, med et artig klyvepunkt som Morten har merket med grønn trekant. Opp til Surtningssuoksle var det lettgått, og breen var nesten helt smeltet bort. Fint ved varden med utsikt til Blåbreahøer, Hellstugutinder og Memurutinder. Det værste stykket gjenstod, nemlig ned løsura fra eggen ved Austre Surtningssue. Jeg hadde vært på Austre Surtningssue før, men i det fine været var det greitt å gå oppom den på tilbaketuren for å nyte utsikten å ta noen flere bilder. Jeg brukte god tid ned løsura, og heldigvis gikk det bra. Neste dag var det bare å cruise tilbake til Memurubu og vente på båten.

Fra eggen ut til Austre Surtningssue

Nestaustre Surtningssue pluss Midtre Surtningssue til høyre

Mot Surtningssuoksle

Varden på Nestaustre Surtningssue. Utsikt mot Midtre Surtningssue

Fra Nestaustre Surtningssue mot Austre Surtningssue

Utsikt mot Gjendealpene

Fra Surtningssuoksle mot Surtningssue

Varden på Surtningssuoksle

Bilde nr 1: Utsikt fra Surtningssuoksle med Hellstugutinder, Blåbreahøer og Memurutinder i bakgrunnen. Bilde nr 2: Mot Austre Memurutinden med Besshø bak. Bilde nr 3: Fra Austre Surtningssue mot Surtningssue hovedtoppen. Bilde nr 4: Fra Austre Surtningssue mot Gjendealpene. Bilde nr 5: Basecamp med Russvatnet i bakgrunnen.