Svellnosbreen rundt (05.08.2022)

Ymelstinden (2,304m) 05.08.2022
Ymelstinden S1 (2,205m) 05.08.2022
Ymelstinden S2 (2,207m) 05.08.2022

Med Espen. Fra Juvasshytta i radig tempo til brekanten. Gikk rett over breen opp mellom Keilhaus og Svellnose. Rundet rundt Svellnose og ned et snøfelt som ledet ned til ryggen som går langs kanten av Svellnosbreen. Ned her i ur, og ut på breen. Tau og stegjern på brekrysningene i dag.

Første utfordring var å finne beste vei opp mot Midtre Tverråtinden. Hadde ikke gjort god nok research her og har i ettertid skjønt at det er vanlig å gå opp litt lenger vest på ryggen. Fra breen siktet vi til venstre for første opptak på ryggen. Innsteg ved et veldig tydelig bratt dieder som ikke var aktuelt å klatre i fjellsko. Tok på tau og rundet først litt ut til høyre (mot Svellnosbreen), og deretter tilbake mot venstre slik at jeg satte stand rett over diederet. Fra der bak en stor frasprengt skive ut mot Tverråbrean, og langs en smal hylle til et rissystem/svakhet som ledet oppover mot eggen igjen, skrått til venstre. Litt mosegrodd, men tydelig at det har gått folk her. Kom opp til slakere terreng oppe på eggen og sikret Espen opp med stand i steinrøys. Ble to taulengder med 3er-klatring ish, ikke noe minneverdig så er nok bedre å gå opp snøfeltet fra Svellnosbreen for å spare tid.

Seig stigning i ur opp mot toppen av Midtre. Fra her rapellerte vi på det første rappellankeret vi så, og ett 60 m tau var akkurat for kort til å ta oss ned i trygt terreng. Måtte derfor ta en ny rapell fra et anker som lå litt klatrers venstre for fallinja. I ettertid har jeg sett at folk har greid seg med en 20 m rapell her, og de har nok gått litt videre langs eggen før de har rapellert. Dårlig research igjen.

Greit videre til Store Tverråtinden der vi tok litt mat og drikke. Tok med småtoppene ned mot skaret mot Ymelstind, og trasket ut på Svellnosbreahesten. Gikk uten tau og stegjern her. Tilbake til skaret og opp over fortoppene til Ymelstinden. Var litt spent på klatringa til Ymelstind da jeg hadde lest om flere som mer eller mindre hadde klatret seg fast her, men det var jo null stress. Fulgte snøfeltet til høyre for eggen til det gikk over i en renne. Tok på tau her og kløv oppover renna. Når jeg nærmet meg eggen, holdt jeg til venstre for noen ekstremt løse blokker, og vipps så var jeg oppe på selve eggen under et slakt og fint sva som ledet til topps. Satte stand under svaet og tok opp Espen. Litt våt stein på svaet, men veldig gode tak til hender og føtter, så det gikk veldig greit.

Kløv ned fra Ymelstind langs en rampe i østsida, veldig greit å gå ned her, og masse stegjernmerker. Et opptak langs ryggen til Storjuvtind som var i grenseland til tauterreng med litt snø og is på fjellet, men er nok helt uproblematisk på tørt fjell. Eksponert klyving videre fra toppen mot Galdhøpiggen, og kom etterhvert til to rapellfester som tok oss ned i sørsida. Tok en kort rapell ned til god hylle med nytt rappellfeste som jeg forsterka med en kile og nytt tau. Fra her var det akkurat 30 meter å rappellere videre til trygg grunn. Traverserte bortover sørsida og kom etter hvert opp på eggen igjen.

Der eggen reiste seg tok vi på tau og klatret en taulengde. Kanskje litt oppsøkende klatring av meg gjorde at det kanskje ble litt hardere enn grad 3 som vel er graden ved letteste veivalg opp her. Opp til fortoppen og videre til Galdhøpiggen der vi fikk igjen sola som hadde vært borte bak tåkeskyer i et par timer. Var nede igjen på Juvasshytta etter akkurat 12 timer på tur.