Sjogholstinden fra Fondsbu (28.07.2022)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Snøholstinden (2,141m) 28.07.2022

Dag 0 og 1 av sommerturen 2022.

Årets sommertur i Jotunheimen gikk til Fondsbu og Valdresflya for sanking av gjenværende topper på 2000m pf≥30m lista og pf≥100m lista for Jotunheimen. Onsdag ettermiddag ankom vi Fondsbu i flott sommervær og salet på uvanlig lette sekker til å være disse turene; denne gangen helt uten klatre- og breutstyr. Planen var å følge T-stien i retning Olavsbu og finne en teltplass innenfor Store Mjølkedalsvatnet.

Etter 6 km, 350 hm og drøyt 2 timer anmarsj fant vi en fin plass ved bekken i kvelven like innenfor Store Mjølkedalsvatnet. Vi tenkte at det var lurt å ikke gå så mye høyere i dette nokså steinete terrenget. Etter en enkel middag gikk kameraten på Storegut, mens jeg slappet av i teltet og ladet opp til Sjogholstinden dagen etter. Jeg hadde nemlig vært småsyk tidligere i uka og valgte å prioritere 2000m-toppene på denne turen. Sjogholstinden måtte jeg sette igjen under raidet vårt i området sommeren 2014 fordi beina var kaputt etter to flotte ryggtraverser, men nå skulle alt ligge til rette for revansj.

Mot Mjølkedøla under Langeskavlen
Klassisk motiv av Mjølkedalsbreen innenfor Store Mjølkedalsvatnet. Uranostind, Langeskavltinden, Saga og Mjølkedalspiggen omkranser breen, mens Storegut dominerer til høyre
Middag på teltplassen i kvelven like innenfor Store Mjølkedalsvatnet

Neste morgen våknet vi til like strålende vær allerede i 07-tiden, og etter en rask frokost i morgenskyggen av Høgbrothøgda var vi av gårde kl. 0730. Kameraten skulle ha med alt utstyret for videre teltovernatting, mens jeg skulle returnere til bilen etter turen til Sjogholstinden. Jeg kunne derfor legge igjen sovepose og liggeunderlag på teltplassen.

Oppe på bandet mot Høgbrothøgda la også kameraten igjen overflødig utstyr før vi tok av fra T-stien ved Sjogholet, som denne sommerdagen like godt kunne kalles Steinholet. Vi fulgte normalruta mellom Sjogholsvatna i en S-kurve opp til den bratte søreggen på drøyt 1900 moh. Her ble det som ventet litt klyving før terrenget flatet helt ut mot det vide topplatået. Med kameratens hjelp var klyvingen helt uproblematisk, men sikkert ikke så kjekt ved mindre optimale forhold. Da er det greit å vite at det er en enklere oppgang litt lenger øst, som vi da også valgte å benytte på returen.

Ved 1433-tjørna i kvelven under Storegut
I Sjogholet med det øverste/minste av Sjogholsvatna i bakgrunnen
Tilbakeblikk mot det samme vatnet og Storegut ¾ time senere
Fra oppunder den bratte søreggen med utsikt mot det nederste/største av Sjogholsvatna og Tyin
Fra oppunder toppen av Sjogholstinden med herlig utsikt nordvestover mot bl.a. Mjølkedalstind
Ditto sørøstover slettelandskapet før Gjendealpene tårner seg opp

Ved varden på Sjogholstinden var vi virkelig på toppen av verden, og med pf=675m sier det seg selv at dette massivet ruver over omgivelsene. Det var kjente tinder, daler og vassdrag på alle kanter, og vi nøt stunden til fulle i det herlige sommerværet.

«Skywalk» på Sjogholstinden
Fornøyd ved den nordvestlige utsiktsvarden
Fra samme sted med utsikt mot Mjølkedalstind og Rauddalen med hyttene på Olavsbu
Herlig utsikt østover mot Gjende
Matpause ved toppvarden
Herlig utsikt vestover. Hurrungane, toppene rundt Mjølkedalsbreen og Falketind/Stølsnostind er kjenneslige

Returen ble som nevnt, lagt litt øst for den bratte søreggen og så i samme S-kurve tilbake til Sjogholet. Her skilte vi lag, da kameraten skulle raide pf≥100m lista mens jeg skulle returnere til bilen og kjøre til Valdresflya, der planen var å treffes et døgn senere. Jeg fikk en fin, men varm retur til Fondsbu hvor jeg ankom etter om lag 16 km, 1050 hm (+350 hm ekstra ned) og 9 timer på tur. Så gikk vegen til den fine teltplassen ved Leirungsmyrene nedenfor Valdresflya, som jeg har brukt flere ganger tidligere. Med fortsatt optimal værmelding låg alt dermed til rette for tur til Eggen i Gjendealpene dagen etter.

Tilbake ved teltplassen innenfor Store Mjølkedalsvatnet for å hente sovepose og liggeunderlag
Herlig idyll ved Store Mjølkedalsvatnet!
Grønt og frodig i lia nedover mot Fondsbu