Sjogolstind og den sylskarpe østeggen (28.07.2022)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Fondsbu (1,063m)
Endpoint Fondsbu (1,062m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Snøholstinden (2,141m) 28.07.2022 16:52
Visits of other PBEs Eidsbugarden parkering 28.07.2022 08:17
Fondsbu (1,065m) 28.07.2022 08:20

Dette ble en rå dag i hjertet av Jotunheimen. Kanskje en av de flotteste dagene noensinne! Mens Morten, Grete og Else Mari kom fra hytta til Morten på Vang, mått jeg kjøre kl 04.30 fra Gjøvik. Det ble en tøff start på en laaang dag. Vi møttes på Vang og samkjørte derfra inn til Fondsbu

En utrolig morgen der Tyin lå blank og vindstille i knall sol. Vi parkerte ved Fondsbu der det var masse biler. Masse folk som skulle i fjellet, men vi møtte kun en person på hele turen. Tørt og fint å gå... varmt.. og shortsen måtte på raskt. Svetten silte der vi forserte de bratte bakkene før vi kom opp i snilere terreng. Gikk med lave sko og skoene holdt seg tørre på hele turen.

Vi hadde en lengre pause ved Sjogolsvatnet der vi spiste og gjorde oss klare for opstgningen til ryggen. Ese Mari hadde med seg kaker som smakte fortreffelig og som ga oss en boost videre på turen. Ingen sti idette terrenget så vi måtte bare finne oss en trasee opp mot ryggen. Mye ur med stor stein om lå mer eller mindre i ro. Alle vel opp uten uhell.

Så... begynte litt fin klyving før vi kom til selve klatringen. Morten fikset det meste og ledet også opp de to hammernw og over den sylskarpe eggen. Ble heftige greier dette for oss. Spesielt siste hammer ble tricky. Morten kom seg opp med klatresko og følte nok selv at den ble litt uggen. Bilder nedenfor forteller vel nok om hvor heftig turen ble opp eggen. Ting tar tid. Det å få fire personer opp vel berget tar tid!! Mye tid!!

Vi ble belønnet med en fantastisk stund på toppen... vindstille, varmt, og med en rå utsikt denne klare fine dagen.
Som returer flest så er det ikke så mye å si om den. Vi fant en bratt rute ned sørsiden i mye ur. Krever aktsomhet dette. Fort gjort å ødelegge seg her. Fikk brukt noen flotte snøfelt som sparte beina våre litt. Godt å komme helberget ned på flata. Returen virket lang... og det var den vel også.. :) Godt å komme tilbake til bilen etter over 12 timer på tur. Og jeg... måtte kjøre helt til Gjøvik stuptrøtt, men de andre ventet ferdig middag på Casa de Helgesen. Takker alle for en fantastisk flott tur. En ekstra takk til Morten for klatrebiten.

Sjogolsvatnet
Mot sadelen før klyving og klatring begynner.
Start date 28.07.2022 08:17
End date 28.07.2022 21:05

Takk for

Written by mortenh 06.08.2022 21:01

Takk for fin tur og masse flotte bilder Jørn!

På toppen i 11-tiden

Written by Kaare_70 02.08.2022 11:34

Hei, vi omgikk hverandre med få timer på Sjogholstinden denne flotte dagen. Vi låg i telt innenfor Store Mjølkedalsvatnet og var alene på toppen allerede i 11-tiden. Herlig dag sentralt i Jotunheimen dette!

Sv: På toppen i 11-tiden

Written by Atomsilda 02.08.2022 17:12

Ja, dere "tjuvstartet" dere med kort innmars til toppen den dagen. Vakkert ved Mjølkedalsvatnet. Topp å våkne opp der inne og ha frokost i slike omgivelser. Hadde vært gøy om "Peakbookere" møttes ved varden. :)