Store Memurutind FT (01.07.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Spiterstulen (1,103m)
Endpoint Spiterstulen (1,102m)
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 01.07.2022 06:52

Langt til luft og morro

Føringstur for Jotunheimen Arrangment AS
Thor Rikard som gjest. Hyggelig gjensyn! Planen var egentlig Maradalsryggen men med usikre snømengder i vest så ble dette et godt alternativ til plan B.

Thor Rikard står for mange av bildene i denne rapporten. Mye bilder av meg med andre ord.

7 lange km inn til Hellstugubreen på flott sti.
Tåka var tjukk, men skikkelig varmt etter to etterlengtede soldager.
Så ventet 850 høydemeter i grov mosebegrodd ur. Den er vond denne her. Thor Rikard skreik plutselig at leggen sto i full krampe. Så da ble det utstrekk og fult opplegg. Smalt i andre beinet etter 15 min senere. Han fortalte at krampe også hadde smelt til på Styggedalsryggen i fjor. Så da var det ny vise nå. Vi tok det med et smil uansett.

Blodseigt opp til 2264, Nord for Store Memurutind. Herfra er ura bedre, men fortsatt ikke noe særlig. Lite folk som går her.
Varden på vesttoppen er imponerende! Solid, står nok til Dovre faller.

Vesttoppen

Litt beskrivelse om eggen for den som er interessert

Fra Vestre følges ryggen et stykke til en hammer sperrer veien, umulig å ikke se. Ned i siden er det sva, men noen slags stier. Traverser slakt nedover, i et par sikksakk mønster, før man traverserer bortover et stykke. Se etter en sprukken stein. Her er det fint å gå opp til eggen igjen. Går man opp før denne blir det klatring og unødvendig tap av tid. Heller for langt ned enn for tidlig opp. Oppe på Eggen her er sykskarp, men det er et nedtak mot stupet for å komme videre mot Midtre.

Her rekognoserer jeg noen ruter lengre opp. Steinen med sprekken er lengre ned og er et mye lettere alternativt.
På eggen igjen, stupet mot nord.

På Midtre går man rett sør før man når en svært synlig trakt på venstre hånd. På høyre er det en tunnel i fjellet.
Nedklyvingen er grei, 2 meter. Litt vanskelig å se beintakene, men de er der. En solid nabb å holde i midt i.

Herfra er det steinur bortover egga, bredt og fint før det smaler til igjen.
Nå kommer kanskje det mest kjente punktet på traversen hvor en mektig hammer stiger til vær. På siden er det et riss med en kant med gode tak. Fjellet har god friksjon til sålene, men det er utsatt ja. Jeg sikret Thor Rikard både ned 2 metern omtalt tidligere her og dette partiet.

Hammeren
Som skapt for å bestiges

Herfra blir eggen bred igjen, med mye ur. Jeg husker ikke helt, men det er nok her det kommer en siderygg. Her står det en varde som viser en enkel vei videre.
Herfra opp til ryggen igjen og her er den skarp. Følges stort sett slavisk. Etter hvert kommer man til et punkt hvor det er sylskarpt, type 15 cm. Ute på tuppen her er det ei blokk som er løs. Rett før denne er der derimot ei trapp ned, veldig fint og greit.

Herfra er det stort sett greit videre, noe luftig men fint. Toppen er pynta med en liten varde. Tåka lå sjukt dessverre for her er det nok fint.

Det er ikke et knekkebrød, men en skikkelig gammel Kvikk-lunsj som Thor Rikard dro frem fra sekken. Trodde jeg skulle daue da den kom fram.

Tilbakeveien følges slavisk samme vei. Renna opp mot midtre er ofte fuktig pga dette er et skyggefullt hull. Uansett veldig grei.
Her har man to valg. Enten følges samme vei tilbake.
Ønsker man å spare høydemeter og sannsynligvis tid så går man ned i tunellen ved renna man akkurat har klyvd opp og følger steinura langs svaene bortover. Ura er grei og det er fint nok tilbake opp mot Vesttoppen.

Her begynte det å pisse ned. Ura ble såpe og en laaaang tur ned den drøye ura mot Hellstugubreen.
Et tips er å komme seg relativt raskt ned i "renna" ned mot Hellstugubreen rett under Veoskaret. Her er ura mildere og det er antydning til noen meter til sti, utrolig nok.

Så blodseig og lang utmarsj. Thor Rikard var svært fornøyd!