Hellstugupiggen 2080m (23.04.2022)

Written by GunnarK (Gunnar Kverneggen) GSM

Ascents Hellstugupiggen (2,080m) 23.04.2022 14:13

Dette var mitt andre forsøk på Hellstugupiggen. Sist gang var i 2016, da nattestengningen av Valdresflye satte en stopper for det, pluss at jeg tok feil renne opp. Det er ikke så lett å se hvor toppunktet er nederst i flanken. Jeg tok renne nr 2 til høyre for toppen, og da var det vanskelig å komme bort til toppunktet. Jeg tenkte at jeg skulle gå litt ned igjen og opp riktig renne, men det hadde jeg ikke tid til pga nattestengning av Valdresflye. Andre turrapporter sier også at det kan være kronglete å nå toppen fra høyre side vinterstid. Det viser seg å være greitt å gå opp renna til venstre for toppen, dvs renne nr 2 fra venstre i flanken. Det er vanskeligere å nå toppen i rennene til høyre for toppen. Det var et fantastisk vær, og Geir og jeg gikk sammen oppover breen til jeg dreide av. Geir skulle videre mot Hinnotefjellet. Jeg brukte stegjern og isøks fra foten av flanken og gikk i renna til venstre for toppen. Det var myk snø og etter hvert så myk at den rakk meg til livet, så jeg hadde fulle hyre med å måke meg fram det siste stykket før jeg tok meg inn på bart fjell, rett under toppen, etter ca 100hm. Det var grei klyving, uten stegjern og isøks, direkte mot toppen videre i ca 100 nye hm. Det var fredelig ved varden og fin utsikt utover breen. På nedturen langs breen traff jeg på Grete R og Maja som hadde vært på Store Hellstugutind og Nestsøre. Heldigvis var det ikke gjennomslag på tilbaketuren. Det var sikkert grunnet flere grupper med randofolk som hadde sørget for at sporet nedover i dalen var fast og fint.

Flanken fra breen mot toppen

Fra toppen mot hestane pluss Store og Midtre

Varden på toppen av Hellstugupiggen

Standplass

Hestane og Midtre

Spiterstulen

Grattis med nok en topp...

Written by Gråbein 27.04.2022 13:28

mot målet ?! Ser helt nydelig ut, og jeg er litt misunnelig.

Sv: Grattis med nok en topp...

Written by GunnarK 28.04.2022 18:29

Takk for det. Det var et aldeles nydelig vær alle dagene.