Restefest på Hellstugubrean (11.04.2022)

Written by mariuskilli (Marius Killi)

Ascents Nørdre Hellstugubreahesten (2,139m) 11.04.2022
Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 11.04.2022
Hellstugupiggen (2,080m) 11.04.2022

Påske 2022 - Endelig mandag

Yr ble grundig studert søndag ettermiddag. Det virket som det skulle bli tåke over hele Jotunheimen. Krossbu - tåke, Leirvassbu - tåke, Svellnosbrean - tåke, Hellstugbrean - sol. Vi manglet tre topper med "Hellstugu" i navnet så det passet egentlig helt suverent.
Kunne det virkelig stemme at Hellstuggubrean skulle bade i sol mens resten av Jotunheimen skulle ligge i tåkehavet? Det var riktignok spådd mye vind fra nord-vest men som optimisten jeg er tenkte jeg at Hellstugutindene bak skulle fungere som naturens egen vindskjerm. Så turkåte som vi var pakket vi bilen og sette snuta mot Spiterstulen. Møtte Øystein på parkeringen en halvtime før planlagt oppmøte. Tydligvis flere som har overtenning.

Opp mot Hellstugubrean kastet vi jakka og vinden som var spådd merket vi foreløpig lite til. Vi tok en matpause midt på breen og diskuterte ruta opp mot Hellstuggupiggen. Det var flere markante renner som fulgte til toppen av ryggen. Vi bestemte oss for å besøke Søre Hellstugubreahesten først og deretter Nørdre. Den Nørdre bydde på morsom klyving før toppen med en liten avstikker et lite parti sør for den markante ryggen. På toppen var det helt vindstille og det virket som Hellstuggutindene tok det meste av vinden denne dagen. Det var god sikt og et veldig lokalt værvindu. Takk til yr for gode algoritmer og presis detaljværmelding.

Deretter gjensto det kun Hellstuggupiggen og vi gravde to profiler i foten av fjellet. Her var det mye fokksnø og vi observerte to svake lag som løste ut med liten belastning. Oppover siden var det markant mindre snø som var begrenset til noe renner oppover fjellsiden. Vi bestemte oss likevel for å klatre oppover steinene mellom rennene for å unngå snørennene. Skredproblemene ble unngått men klyving på stein med stegjern og isøks byr på andre utfordringer. Jeg og Ragnhild gikk oss fast og måtte snu. Prøvde deretter opp i kanten på en renne som ledet til toppen av ryggen der vi hørte Øystein på toppen. Han fulgte steinene oppover hele vegen til topps. Tviler på at han har lyst til å gå samme rute flere ganger. Det var derimot en blokk på 5-6 meter som stod mellom oss og toppen. Stupbratt i nord og skummelt i sør. Da var det bare å gå ned 100 høydemeter, traversere bort til neste renne og opp igjen. På bunnen møtte vi Øystein som hadde trakket spor til oss. Han ble også med opp en tur til. Makan til dritt-topp. Nede ved skiene 3 timer senere og 3 forsøk til topps.

Lett crusing ned til Spiterstulen for en matbit og øl inne på Spiterstulen.

Avsporing:

Inne på Spiterstulen bestilte vi to øl fra Lomb Bryggeri som ble skjenket over i glass. Den ene var lys som en vanlig pilsner mens den andre var påskegul og lignet mer på en Ipa. Både jeg og resepsjonisten ble overrasket over fargeforskjellen siden det var samme øl. Forklaringen glemmer jeg sent: "Det er ofte slik med de lokale greiene." Jeg digget svaret og forklaringen, enkelt og greit. Gode var de og borte ble de!

Opp mellom søre og nørdre Hellstugubreahesten