Fastpacking Gjendebu-Svartdalen-Leirungsdalen med topper (12.08.2021)

Written by Riberrachid (Roger Vestrum)

Ascents Store Knutsholstinden (2,341m) 12.08.2021
Søre Knutsholstinden (2,145m) 12.08.2021
Vesle Knutsholstinden (2,205m) 12.08.2021
Vestre Leirungstinden (2,250m) 12.08.2021

Noen timer på auget på Gjendebu gjorde seg etter den druge gårsdagen i Hellstugumassivet. Med overraskende velfungerende bein tok vi fatt på en omtrent like drug dag 2. Storsekken ble sendt med MS Gjende tilbake til Gjendesheim, mens vi inntok lett jogg i bjørkeskogen inn til bakken opp til Svartdalen.

Inngangen til Svartdalen med Gjende i bakgrunnen.

En halvtime senere sto vi klare til å ta fatt på den lange oppstigningen til Store Knutsholstind i Vestflanken. Vi begynte å ta litt høyde ved det første bittelille tjernet. Det var varder litt her og der, men hovedtråkket ble etterhvert ganske lett å finne. Det tok sin tid oppover steinrøysa. Litt løst her og der, men aldri særlig utfordrende. Bare jevnt bratt over tid. De andre to hadde også i dag litt høyere marsjfart enn meg oppover stigningene, men de hadde vett på å ta noen småpauser innimellom.

Det smalnet av oppover mot toppen, men aldri særlig luftig. Jøsses, det er langt ned til dalbunnen, men aldri følelsen av at er på nippet til å falle i døden :-) 2,5 time etter vi startet fra Gjendebu var vi oppe på toppen. Topp-punktet er passe lite. Du har litt plass å boltre deg på rundt varden. Utsikten er helt formidabel i alle retninger. Den skarpe eggen nordover til midtre. Knutsholet og Tjønnholstind østover. Svartdalen og svartdalstinder m.m vestover.

Fornøyd på toppen av Store Knutsholstind

Vi skulle traversere videre sørover og ta med oss Vesle og Søre, samt Vestre Leirungstind før vi slapp oss ned til Svartdalsbandet. Ned søreggen fra Store var artig og passe utfordrende for oss. Det var greit å finne en åpning fra toppen. Vesle Knutsholstind er en fin pigg som ikke tar mer enn 10 minutter å gå opp til fra båndet, men kommer kanskje litt i skyggen av Vestre Leirungstind. Søre Knutsholstind er bare en liten knupp, men måtte klyves for å komme opp.

Vi traverserte litt ned i den løse vestflanken nedenfor Vesle Knutsholstind for å komme bort til ryggen på Vestre Leirungstind. Ned fra Vestre Leirungstind var planen å gå sørryggen ned til Svartdalsbandet, men vi fant aldri noen åpning ned fra toppen. Vi vurderte et par litt småsketchy plasser, men hadde vett på å la det være uten noen for for sikring. Så da endte vi med å jage løsmasser ned noen renner i vestflanken og traverserte oss etterhvert sørover og inn igjen på sørryggen helt nederst mot Svartdalsbandet. Litt kjedelig, med dog.

Så sto det igjen ca 20 km lett jogg ut hele Leirungsdalen og tilbake til p-plassen på Gjendesheim. Langt, men lett lei og fin utsikt hele veien. Tankene mine gikk i retning av Tjønnholstind-området. Neste gang går turen dit.

Lang løpetur ut igjen hele Leirungsdalen. Men så lett og flott a gitt :-)

Etter nesten 10 timer, 36 kilometer og 2100 høgdemeter sto vi slitne ved bilen igjen.