Svartdal highcamp dag 1 - Bailout (20.08.2021)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Vestre Leirungstinden (2,250m) 20.08.2021 08:39 not summited
Visits of other PBEs Gjendesheim (994m) 20.08.2021 08:39
Vestre Leirungstinden klyving S (2,160m) 20.08.2021 08:39

Første dag av langhelg med highcamp i Svartdalen. Ankom Gjendesheim 00.30 på natta og kasta oss på båten mot Gjendebu 07.45. Etablerte camp i Svartdalen på ca. 1440 moh og fortsatte syd i håp om å ta den halve sydlige delen av Knutsholtraversen. Når vi kom opp til rundt 2100 moh sydvest for vestre leirungstinden, var det snø, is, vått og svært vanskelig å finne riktig rute. Kom oss opp en snølagt og ekstremt løs renne rett syd for toppen, der vi mener at gul trekant befant seg. Vi tar på klatreutstyr og jeg leita etter letteste rute opp på led på glatte sva. Etter sikkert 20 min leiting frem og tilbake bare 50 meter under toppen, så fant jeg ikke en eneste vei der jeg fikk ordentlig fot- eller håndtak på de glatte steinene.

Vi går derfor rett ned for å begynne å leite etter omgåelsen, men forstår at tiden renner ut. Vi beit i det sure eple og så om det går å komme seg til svartdalen ned en av rennene.

Fint oppe på ryggen med grønn trekant.

Fra avstand så så klyving veldig grei ut, men med bare våte fottak så fikk ikke fjellskoa feste.

Vi fulgte denne renna hele veien ned igjen.