To dager på Smøla (20.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-lomme Kuli (12m)
Characteristic Jogging
Ascents Ramndalshaugen (69m) 20.07.2021 12:10
Visits of other PBEs Kulisteinen (15m) 20.07.2021 12:39

Veiholmen - 19.07.2021

Etter en vindfull tur på Freikollen i Kristiansund, så vi frem til å utforske Smøla. Dette øyrike består av mangfoldige små og store øyer. Hovedøyen, Smøla dominerer og betegnes som "Fastsmøla". Kommunen er også den nordligste i Møre og Romsdal fylke.

Vi tok først fergen fra Seivika på Nordlandet i Kristiansund til Tømmervåg på Tustna. Deretter ny ferge fra Sandvika til Edøya på Smøla. Den opprinnelige planen var å ta turen på Ramndalshaugen i dag, men det blåste hunder og katter ute, så vi bestemte oss heller for å ta en sightseeing og heller ta toppen i morgen tidlig, da det var melt bedre vær.

Vi kjørte ut til Veiholmen, som er en tettbebyggelse og fiskevær så langt nord på Smøla som man kommer. En veldig koselig plass. Det er værhardt her ute og vi måtte ha på både jakke, varm trøye og bukse. Det var kult å se bølgene slå inn med all sin kraft mot skjærene lenger ute.

Etter å ha gått rundt og tatt masse bilder og lest litt historie om viktigheten av dette gamle fiskeværet, som i dag er i full drift, satte vi oss i bilen og kjørte sørover igjen. Vi stoppet på toppen av en bro da jeg plutselig så anledningen til å ta et kult oversiktsbilde av skjærene. Fikk nesten ikke opp døren på grunn av den kraftige vinden. Måtte jobbe for å holde meg oppreist og få tatt bildene. Litt av noen krefter. Kan bare forestille meg hvor brutalt det må være her, ytterst på Smøla under en storm på vinteren. Har lyst til å oppleve dette en gang.

På mange måter minner nordsiden av Smøla veldig om Røst i Lofoten. Fikk assosiasjoner dit. Der er det også værhardt, fiskevær og mange små øyer rundt om. Eneste forskjellen jeg kom på, er at øyene på Røst er fjell. På Smøla er alt paddeflatt. Ellers er disse to øyrikene ganske identiske.

På veien opp hit hadde vi fått øye på det som lignet en gapahuk med vinduer like ovenfor veien. Hadde vært gull å overnatte der i natt. Vi slet litt med å finne den igjen, men observerte den til slutt. Fin parkeringsplass nedenfor og sti opp. Den så nok litt større og luksuriøs ut fra veien. Dette var egentlig bare en platting med en vegg med rute, slik at man var i le for den verste vinden. Den var liten og egnet seg nok mest til en nistepause. Det var smått med regn i luften og dette blåste inn, så vi droppet det. Heldigvis var det en benk og flat plen like ved siden av bilen. Perfekt til å slå opp teltet, og i le for vinden. Her slo vi oss ned for natten.

Ramndalshaugen - 20.07.2021

Vi våknet til en solrik og relativt vindstille dag på campen vår på en av øyene sør for Veiholmen på Smøla. Herlig. Etter en frokost kjørte vi videre sørover. Natasha hadde dagen i forveien registrert det som må være verdens minste kapell. Dette lå like ved en gravlund og vi stoppet for å ta bilde av dette.

Kjørte nå videre til øyen, Kuli, som er en av de sørligste øyene, hvor Ramndalshaugen med sine 70 moh rager høyest i hele Smøla kommune. Det sier litt om hvor paddeflatt det er her ute. Vi kjørte innover anleggsveien og parkerte i en lomme. Fulgte veien videre til fots forbi Kulisteinen og videre gjennom gårdsplassen her inne før den dreier mot sørvest.

Det falleferdige huset i Breivika

Hadde på forhånd lest om enkelte som hadde gått på en smell ved å undervurdere de små knausene nordøst for Ramndalshaugen, som ser ganske så uskyldige ut på kartet. Kort fortalt lønner det seg å gå på sørsiden av disse.

Toppen av Ramndalshaugen
Panorama fra toppen

Fra gårdsplassen går det koselig kjerrevei innover, som igjen går over i sti som krysser et jorde. Vi gikk så gjennom en port før stien dreier sørover. Kom deretter inn på ny sti som går forbi et falleferdig hus i Breivika. Flott og snilt løpsterreng. Da vi omsider var kommet på sørsiden av Ramndalshaugen, forlot vi stien og dreide rett opp mot toppen gjennom litt kratt, men stort sett over røffe svaberg og stein. En type skarp stein en ikke ønsker å falle på.

Utsikten fra toppen

En liten varde på toppen og majestetisk utsikt over øyriket. Etter noen bilder fulgte vi samme rute ned igjen. Veldig flott tur. Det er en slags sommeridyll med å løpe over jorder på gårder når solen skinner. Vi stoppet ved Kulisteinen for å lese litt før vi satte oss i bilen og kjørte ned til fergeleiet på Edøya. Undervegs på fergen over til Sandvika på Tustna, hadde jeg et målrettet blikk på Innerbergsalen på Stabblandet. Kan virkelig anbefale å ta turen ut på Smøla. Hit kommer jeg gjerne tilbake, men har da lyst til å ta turen en stormfull vinterdag for å kjenne på kreftene.