Brenibba fra telt ovenfor Kåpevatnet (14.05.2021)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Brenibba (2,017m) 14.05.2021

Dag 2 og 3 av maituren 2021.

Etter første dags fullklaff på Lodalskåpa fikk vi en god natt i teltet ovenfor Kåpevatnet, kun forstyrret av enkelte ryperap og blafring av vinden i teltduken. Som ventet våknet vi til mer vind, men ellers fint vær, og i alle fall mer enn fint nok til å forsøke oss på Brenibba.

Vi tok det svært med ro og var ikke av gårde før over kl. 11, og da hadde flere allerede passert leirplassen vår på veg oppover. Med friske bein og lette sekker gikk de 300 hm opp til Bohrsbreen uten stopp, men vi tok oss likevel en god pause oppunder varden ved brekanten og nøt utsikten. Vel oppe på breen låg det skodde over de høyeste toppene, men vi tok kurs med GPS sør om 1872-toppen ved Brenibba.

Klar for 300m stigning mot Bohrsbreen for andre gang
Vi passerer Ståleskardet under Lodalskåpa, hvor det ikke er mange telt denne dagen

I le under denne ble det like godt ny pause før vi kl. 15 gikk makelig til topps på den enkle skitoppen, som for anledningen var vardeløs pga. snødekket. Skydekket hadde imidlertid sprukket såpass opp at vi hadde brukbar utsikt både mot Lodalskåpa og sekundærtoppen i sørøst. Vel nede under 1872-toppen igjen tok vi like godt en ny pause i skikkelig finvær. Vi hadde berettiget mistanke om at det ene ferske skisporet tilhørte våre to venner som antakelig hadde vært på Lodalskåpa like etter oss dagen før, overnattet i Ståleskardet og vært på Brenibba like før oss denne dagen.

Drei Männer im Schnee
Pause under 1872-toppen med utsikt mot Lodalskåpa, hvor skodda kom og gikk
I fint driv mot toppen av Brenibba
På Brenibba med brukbar utsikt mot Stordalen og sekundærtoppen i sørøst
Fornøyd på Brenibba, Norges vestligste 2000m-topp, med Lodalskåpa i bakgrunnen
På returen med utsikt sørvestover breplatået
Mot Lodalskåpa som har kastet sløret
Tilbakeblikk mot Brenibba og 1872-toppen

Vi kunne hatt mye mer ambisiøse planer for denne dagen, men med begge 2000m-toppene på Jostedalsbreen i boks sa vi oss fornøyde med toppsamlingen og returnerte makelig i de samme sporene som vi fulgte oppover. Tilbake på teltplassen i 18-tida hadde vi brukt om lag 7 timer på snaut 750 hm stigning, hvorav minst 2 timer gikk med til ren kos.

I løpet av kvelden fikk vi selskap av to andre telt med folk hhv. på veg oppover og nedover. Neste natt forløp uten større dramatikk enn at det tidvis regnet og blåste kraftig, men om morgenen var det sannelig finvær igjen og endatil klestørk når vi tok ned teltet for denne gang.

Flott kveld tilbake på teltplassen
Ditto morgen

Litt over kl. 10 var vi klare for retur med storsekkene til Bødalssætra, og det ble en enkel affære ned til fossebrekka Fessene. Videre nedover og ikke minst i selve dalen var det imidlertid skjedd mye med snødekket på to døgn, så det ble bæring av skiene stort sett helt til bilen. Her ankom vi kl. 1430 etter snaut 4 ½ timer med to gode pauser.

Ferdig pakket og klare for retur til Bødalssætra
Klar for kontrollert nedrenn med tung bør
Mot brefallet på Bohrsbreen
Våren har vunnet terreng siden vi passerte her på veg oppover
Slutt på skiføret ovenfor Fessene
Fra samme sted mot Bødalen
Det går unna med snøsmeltingen i finværet
Pause på steinmorenen ved den øverste brua i Bødalen
Mot Bødalsbreen som har trukket seg enormt tilbake siden sine velmaktsdager
I fint driv nedover Bødalen med tilbakeblikk mot Fessene og helt til toppen av Lodalskåpa
Ved flotte Bødalssætra

Det ble en uforglemmelig tur i enestående vakker og dramatisk vestlandsnatur av beste merke. Ikke minst vårfølelsen ned gjennom Bødalen med fossebrus, løvsprett og fuglesang var en stor opplevelse.