JPL dag 2 (14.05.2021)

Brenibba (2,017m) 14.05.2021 11:52
Lodalskåpa (2,082m) 14.05.2021 14:54
Visits of other PBEs Ståleskaret (1,720m) 14.05.2021 10:47

Dag 2 av vårens langtur - Josten på langs, med Stian

Vi våknet til tykk bretåke og total whiteout. Det ble lang frokost i teltet for å diskutere mulighetene og kanskje se om det ville lette.

Til slutt valgte vi å ta turen til Brenibba mens vi ventet på sikt. Det ble mye kompasskurs og ingen utsikt fra toppen, men vi har vært der.. :) Rett før toppen møtte vi forøvrig far & sønn som var på en flott hestesko-runde med start på Skåla.

Tilbake ved teltet var det tid for lunch før vi satte kursen mot selveste Vestlandsdronninga. Fem par ski sto parkert rett før skaret til Hanken. Det var gode snøforhold og vi kom oss greit opp uten stegjern. Isøksa var imidlertid god å ha.

Vi var heldige og fikk bra utsikt fra toppen! Jippi :)
Etter å ha beundret utsikten og grøsset over fotspor alt for langt ute på kanten returnerte vi samme vei. Hanken fikk stå til neste gang. På tur ned møtte vi mange dagsturister fra Bødalen.

Nede ved teltet var det fortsatt noen timer igjen av dagen så da pakket vi sammen leiren for å gå noen kilometer sørover platået. I nydelig kveldssol og stadig bedre skiføre gikk vi ganske nøyaktig 1 mil før teltet ble slått opp rett etter Kjenndalskruna. Det var litt fristende å ta en kveldstur opp dit men den står vel også til neste gang. :)

Dag 1 - Dag 3

På vei til Brenibba runder vi berget vest for toppen. Vi tok ikke sjansen på direktevarianten fra Ståleskaret pga dårlig sikt og mulig skredterreng.
Teltet med Lodalskåpa bak
Lodalskåpa med Brenibba i bakgrunnen
Lodalskåpa med Stordalen i bakgrunnen
Seriøst slushføre ned den bratte bakken til Ståleskaret. Teltet som en liten prikk oppe på kanten.
Nydelig kveldstur sørover breplatået
Jeg er ingen Åge-fan men må innrømme at jeg nynnet litt på "Norge mitt Norge" da jeg fikk denne opplevelsen under tannpussen til kvelds.

Vi var blant dei du møtte!

Written by bakken59 17.05.2021 14:22

Eg var i ei gruppe på sju som runda Veslekåpa og møtte to karar i raude anorakker som venta på at vi fekk passere. Vi hadde bra vær heile turen, men fekk ikkje utsikt på toppen!

Sv: Vi var blant dei du møtte

Written by SturlaS 17.05.2021 14:36

Aha! Da var du sikkert på dagstur fra Bødalen?

Vi hadde flaks og fikk utsikt akkurat da vi var på toppen.