Loftet - fin skitopp med panorama over Jotunheimen m.m. (07.05.2021)

Written by jensbar (Jens Barland)

Ascents Loftet (2,170m) 07.05.2021 09:49
Visits of other PBEs Bøverkinnhalsen p-lomme (1,005m) 07.05.2021 09:34
Jotunheimen fjellstue (1,004m) 07.05.2021 15:00

Loftet har fått navnet sitt fordi det flate, skrå fjellmassivet er et "loft" i fjellheimen. Og dette er perfekte skibakker.

Start fra parkeringslomme nær Jotunheimen Fjellstue. Toppen til venstre er Veslloftet.

Jeg startet fra parkeringslommen nær Jotunheimen Fjellstue. Plass til mange biler der. Siden min tur var en fredag, var jeg nesten alene fra start. Møtte flere da jeg var på vei ned igjen.

Toppen av Loftet (2170) i strålende sol. Hele toppområdet er en flat vidde.
Deler av Jotunheimen sett fra Loftet. Storebjørn (2222) er lett gjenkjennelig til høyre i bildet. Quiz på resten av toppene!

Det ble tre kvarter i solen på toppen. Helt alene med panorama over hele fjellheimen.

Skituren opp og ned er ganske grei, men man kjenner jo høydemeterne selv om det er relativt enkelt terreng hele veien.

Det ene aller bratteste punktet var litt utfordrende for meg som ikke er en superkjører i utfor. Men man kommer seg jo ned. Hørte fra andre at dette kan være et krevende parti hvis det iser seg til.

På min tur var snøforholdene flotte, og med litt styresnø i høyden. Deilig med retur der man kunne kjøre på ski helt ned til veikanten ved parkeringen.

Video med 360 graders utsikt fra Loftet.

Nydelige skibakker ned fra Loftet.
Her svinger løypa opp til venstre rett innenfor Veslloftet. Man kommer opp på Loftets fjellplatå. Litt bratt ned igjen akkurat her.