Austanbotntraversen..."the hard way"... (26.07.2012)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Berdalsbandet (1,272m)
Endpoint Berdalsbandet (1,320m)
Ascents Austanbotntinden S2 (2,042m) 26.07.2012
Store Austanbotntinden (2,204m) 26.07.2012
Søre Austanbotntinden (2,103m) 26.07.2012
Austanbotntinden V0 (2,175m) 26.07.2012
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 26.07.2012
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 26.07.2012

Ja...nå hadde jeg skrevet hele rapporten ferdig ...tok meg en kopp kaffe....og så ble jeg logget automatisk ut av Peakbook...og så var rapporten borte vekk...Herlig altså :( På´n igjen..

Etter tre tilbud fra Morten om å bli med på Austanbotntraversen ble det endelig en realitet. Jeg var skeptisk og lurte vel på om jeg ville klare dette. Morten beroliget meg og sa dette fikser du...Denne gangen var det Chris og Morten som skulle avgårde og de kunne ta med en kar til.
Jeg kunne ikke si nei til et slikt tilbud. Værmeldingene så bra ut og vi valgte en noe sein start fra Berdalsbandet da det skulle være noe skyer på morran. Jeg skuet opp på de fryktinngydende toppene som jeg skimtet inne i tåkesløret. Jeg så pinakkelen så vidt og grøsset litt på ryggen....der vi svettet oss oppover mot sørryggen.

Etter litt i underkant av 2.5 timer sto vi rett ved S2 og Morten gjorde klart for sikring opp det siste punktet til denne. Herlig å se den tøffe ryggen komme til syne mer og mer gjennom tåkeslørene. Det skulle ble en helt knall dag skulle det vise seg. På forhånd nevnte jeg til Morten at jeg normalt er en meget pratsom person. MEN...når jeg blir stille da er det noe som jeg grubler på :) Da er jeg vel litt redd...skeptisk...og lurer på om jeg vil mestre dette. Jeg kan se for meg omslag i været...glatte farlige rygger...null sikt...helikopter...fall....osv. Huff....nok å tenke på når man har pauser.....men når man er i bevegelse er alt glemt og man er fullt konsentrert...til fingerspissende. Fingrene ble brukt mye denne dagen...litt sår og litt blod blir det etter klatringen.

Vi kløv videre til foten av pinakkelen. Morten ledet opp og vi andre kom greit opp etter han. Tøff sak dette, men faktisk mindre "farlig" og vanskelig enn jeg hadde fryktet. En bra start.
Etter rapellen ned fra pinakkelen, tok vi enn lang pause før svaene. Der sildret det litt...og det dampet av svaene pga solvarmen. Herlig...det ble tørrere! Nå var det Chris sin tur til å lede "klatringen" over svaene og videre oppover til S1. Det gikk bra og jeg begynte å bli fornøyd med meg selv....Fra S1 ble det tøff og utsatt klyving mot foten av V0. Et par plasser var meget utsatt og jeg kunne ønske sikring, men Morten beroliget meg med at jeg hadde gått tøffere plasser enn dette.... og det gikk egentlig veldig bra....på tørt fjell.

Det jeg ikke hadde fått med meg,- var at Morten ønsket å klatre rett på V0 og ikke den lettere veien som var vanlig. Puhhhh....jeg tenkt mitt og ble vel litt stille igjen, men protesterte ikke.
Dette skal jeg fikse bare Chris fikser det å lede opp. Det gikk faktisk veldig bra!! Morten sa at klatreføreren sier 5- på et punkt opp, men både Chris og Morten mente at det ikke var så drøyt. Vel,- vi kom oss opp etter 4 taulengder tror jeg. Meget utsatt og tøft...jeg tenkte på Vestre...når kom jeg dit? :) Det var en herlig følelse å stå på V0 og skue bort på Store. Klyvingen bort til Store gikk veldig greit og det var en god følelse der vi tilslutt sto på den utsatte toppblokka på Store Austanbotntinden. Et vanvittig skue bort på de andre store toppene i Hurrungane...og jeg fikk frysninger over at jeg snart har vært på alle de høyeste tindene. Mange timer med slit, svette, tøffe utfordringer, kameratskap og godfølelsen ved å stå på toppen av Norge!! Må bare oppleves.

Klokken gikk fort og vi måtte komme oss ned. Morten sikret oss ned mot skaret før Vestre og vi tok en kort rapell nesten nede i skaret. Etter dette kløv vi lett opp på Vestre. Det var ingen heft i det hele tatt etter det vi hadde gjennomført denne dagen. Utfordringene var nå over...traversen var gjennomført på en meget vellykket og god måte. Jeg takker Morten og Chris for en super tur med god assistanse mht til det tekniske ved klatringen. Da Chris er tysk og Morten har en tysk kone,- foregikk praten hele turen på både norsk, engelsk og tysk...og litt blanding :) Kuuult det! Fungerte meget bra det. Vi gikk raskt bortom Vestraste og cruiset nedover på en del snøfonner og kom nedpå Berdalsbandet rett før solen gikk ned. Når blir neste klatretur tro? ;)

Morten klatrer og Chris og jeg ved standplass mot V0
Chris leder opp mot V0...huff...her skal jeg opp...
Start date 26.07.2012 09:31
End date 26.07.2012 22:33

Grattis med gjennomført

Written by 500fjell 28.07.2012 19:53

travers Jørn! Nå har du vel bare en 3-4 turer til før du lista er komplett? Skulle gjerne fulgt deg over målstreken, men er for øyeblikket noen hundre mil for langt unna:( Lykke til, og du vet at dette er du god nok til å klare!

Sv: Grattis med gjennomført

Written by Atomsilda 28.07.2012 20:09

Takker! Joda...4 turer igjen. En MEGET tøff....så jeg får se om denne må utsettes til neste år. En lang og tidkrevende tur det...tøff og utsatt. Må ha tørre forhold.. ;)

Takk for turen!

Written by Chris 28.07.2012 12:18

Yes! I am very happy to have paid Store Austanbotntind its visit and even done the whole travers over all six summits.

Everything was just perfect on that great day. We had the best weather one could dream of for such a tour: sunshine and hardly any wind at all. The rock was mostly dry and the climbing a delight especially up the ridge to V0. Standing on the summit of Austanbotntind and having this really impressive view towards the eastern parts of Jotunheimen and directly into the heart of Hurrungane was just impressive in the light of the evening.

Thank you Jørn and Morten for your company which I appreciated very much and for this great day. Thank you Jørn for the nicely written report and the pictures which give a good impression of that day. Yes, indeed the mixture of languages was something really funny which I enjoyed a lot. :)

Missing title

Written by OddArne 27.07.2012 20:24

Gratulerer med fullført travers. Fint at du fikk så godt vær og tur følge.

Kjenner igjen dette med kakling/stille perioder:-)

Konge

Written by Naboen 27.07.2012 16:14

traversen fullført..:) Grattis.. Det er en fet plass å tilbringe noen timer på ja..

Sv: Konge

Written by Øyvindbr 27.07.2012 19:26

Gratulerer fra meg også!! Den der må være herlig å ha i boks!

Når jeg leser om dine bekymringer både på forhånd og underveis må jeg bare smile, for da ligner du sånn på meg synes jeg...:)

Sv: Sv: Konge

Written by Atomsilda 27.07.2012 19:50

Sv: Sv: Sv: Konge

Written by Øyvindbr 27.07.2012 21:20

Sv: Konge

Written by Atomsilda 27.07.2012 20:28

Ha,ha...du gjør vel det ja ;) Kan jo ikke holde kjeft hele tiden da...;)

Missing title

Written by Mayhassen 27.07.2012 15:09

Gratulerer med fullført tur! Artig å se på bevegelse/pausetid på sporet ditt - driver dere bare og kakler og sover på tur eller? :)

Sv:

Written by Atomsilda 27.07.2012 16:52

Ja, pratet mye vi og tok oss tid til å nyte de flotte tindene!! Vi sikret jo også mange steder...og stresset ikke på denne turen ;) Tok mye tid opp mot V0 da...flere taulengder...og tre mann...og en av dem...MEG...som ikke er noen taukunstner ;) ....men jeg synes den vanskelige klatringen gikk bra jeg..