Ekspedisjon 2012 – Besshøe (17.07.2012)

Written by Regor (Roger Andersen) GSM

Ascents Besshøe (2,258m) 17.07.2012
Sjugurdtinden (1,305m) 17.07.2012
Veslfjellet (1,743m) 17.07.2012
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 17.07.2012

Dag 1

Da var tiden kommet for barnas toppturekspedisjon i 2012, og planen i år var ganske så strabasiøs, Besshøe, med full oppakning. Det begynte i ok vær fra Gjendesheim med retning mot Bessvatnet for å finne en grei teltplass der. I år bestod ekspedisjonen av to menn og fire jenter i alderen 8 – 13 år og min lille Cairn Terrier, Herbert. Vi så skyene og regnet kom nærmere og nærmere, så vi fikk satt opp teltleiren ganske raskt, fyrt opp primusen så jentene fikk pølser og lomper, mens vi gutta fikk Real Turmat. Etter middag var det egentlig bare å komme seg i seng, vi ante at det kom til å bli en lang dag etter!

Dag 2

Tidlig i gang denne dagen, vi skulle opp på Besshøe via Brue og så ned den sørvestlige veien til Besseggenstien og så videre ned til Memurubu med all pikkpakket vårt. Det gikk sakte oppover, men med hyppige påfyll av seigmenn og sjokolade nådde vi etter hvert toppen, dette var Herbert sin tiende 2000-meters topp. Dessverre var tåke såpass tett at utsikten ikke var all verden, men vi fikk da alle på plass en ny topp! Så begynte den lange og egentlig spennende turen ned, med litt tåke og glatte steiner. Men etter mange timer kom vi da ned til Memurubu, og fikk oss middag. Merket at det er tungt å gå over Besshøe med full oppakning. Sov godt den natten.

Dag 3

Dagen etter var «hviledag», men fikk da lokket jentene opp på Østre Sjugurdtinden, ved å invitere til snøballkrig og aking i snøfonnene som fantes, stor suksess det! Ellers så var det mye hytteaktiviteter denne dagen, noe som var vel fortjent etter å ha besteget Besshøe! (Det skal dog sies at flere av disse jentene har vært på toppturekspedisjoner før).

Dag 4

Så var det klart for hjemturen, tidlig opp skulle vi, værmeldingen lovet knallsol utpå dagen. Vi var nå klar for frokost 07:30 og da var allerede telt og sekker pakket, og plassert for transport til Gjendesheim. Vi kom oss avgårde rundt 08:30 i lett yr, som ble til snø ikke så veldig høyt opp, selv om det var stort sett tåke og lett snødrev fikk vi noen fine skuer, blant annet av Surtningsue, som var dekket av melissnø og badet i sol for et lite øyeblikk, og fra Besseggenstien er Surtningsue ganske spektakulær ut! Uansett så fikk vi en overraskende grei tur over Besseggen selv om det til tider var småkaldt og glatt, men selve eggen var jo stor stas for jentene. Jeg er uansett veldig stolt over at jentene faktisk orket hele denne turen med stort sett godt humør, og at jeg ikke slet meg helt ut med å gå med full oppakning over Besshøe. Og at Herbert bare trengte tre puff i rumpa for å gå Besseggen, liten fjellgeit denne hunden altså.