Snøholstinden (29.09.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Olavsbu (1,450m)
Endpoint Olavsbu (1,450m)
Ascents Snøholstinden (2,141m) 29.09.2011
Visits of other PBEs Olavsbu (1,440m) 29.09.2011 09:50

TRE FLOTTE DAGER PÅ OLAVSBU

Endelig noen dager i sikte med lovende værutsikter i Jotunheimen. Jeg kjørte fra Bergen til Leirvassbu onsdag 28.09 (5 timers kjøretid). Start på turen mot Olavsbu kl 16. Grått vær med sludd og endel vind første timen. Fulgte vanlig T-merket sti over Høgvaglen og på NØ siden av Høgvagle-tjønnene. Her begynte været å bli bedre, opplett med gløtt av sol. Krysset over elven på eidet vest for Langvatnet. Her møtte jeg en flokk med ca 20 flotte reinsdyr, mange av dem med blodige horn.

Reinsdyr ved Nedre Høgvagletjønnen

Det ble mørkt ca. 1930, og turen tok adskillige lengre tid med hodelykt og endel leting etter rett sti. Fremme på Olavsbu kl 20. Snekkere holdt på i den nedre hytten, og det var lys og folk i den øvre hytten. Det var John Bårdset (JohnTiger) og Harald Johansen (Harex) som var ankommet noen timer i forveien etter en strabasiøs tur opp den bratte snørennen på SØ siden av Mjølkedalstinden (se rapport under denne). Herlig å komme til en god og varm hytte med fyr på ovnen, ved i kassen, vann i bøttene og to hyggelige fjellfolk som viste seg å være peakbook brukere! Etter en god Joika middag tilbrakte vi resten av kvelden med planlegging av neste dags felles turmål - Snøholstinden - og et par Yatzy runder med lånte terninger fra Solbjørg på Fondsbu. Alle resultater ble forøvrig ført inn på Yatzy-listene til John og Harald!

DAG 1 - SNØHOLSTINDEN
Dette er en topp jeg har sett fra mange kanter tidligere både sommer og vinter, og som jeg lenge har hatt lyst til å gå på.
Torsdag 29. september kl 0950 var vi klare til start fra Olavsbu i ganske så brukbart vær. Vi fulgte T-stien sørover mot Fondsbu til høyde 1612 NV for Snøholstinden. Der tok vi av fra stien og fortsatte SØ over i lettgått terreng mellom 1550 og 1600 m til den vanlige ruten som kommer opp mellom de to Snøholsvatnene. Derfra opp til den lille flaten på 1800 m og videre oppover langs den relativt brede og lite eksponerte SV eggen til flaten på 2000 m.

Start fra Olavsbu 29.09.11. Foto John Bårdset
Harex og JohnTiger i skråningen på Snøholstinden like under 2000 m
Dagens turmål - Snøholstinden

Her lå det endel nysnø, men ellers var det lett og fint videre opp til toppen. Oppe på toppen kl 1345. GPS ved den største (sørligste) varden 0463227 6812151. Flott utsikt og nydelig lys utover Tyinvatnet i sør, og bra sikt mot Bygdin og Gjende med Svartdalspiggene, Besshøe og Surtningssue. Vi gikk og bort til en mindre varde som ligger vel 100 m lenger nord på omtrent samme høyde som den første toppen.

John og Harald ved den nordligste varden, den sørlige i bakgrunnen
På vei ned fra Snøholstinden. Utsikt sørover mot Tyin i spesielt lys
På toppen av Snøholstinden! Foto Harald Johansen.

På tilbaketuren gikk vi ned litt lenger mot øst der det skulle være lettere å gå. Her lå det endel snø og mye løs grus og stein, og vi syntes ikke dette var noen bedre rute enn den vi gikk opp. Tilbake der hvor stien fortsetter nedover mot Snøholsvatnene skilte vi lag, John og Harald mot Fondsbu og jeg tilbake til Olavsbu der jeg var fremme kl 1740. Takk til John og Harald for hyggelig turfølge! Håper vi møtes igjen ved en senere anledning.
Været var blitt stadig bedre utover dagen, og utsikten mot Mjølkedalstinden var flott på tilbaketuren til Olavsbu!