Hestbrepigg ganger 10 (05.05.2017)  5

Vestre Hestbreapiggen (2,139m) 06.05.2017 14:15
Vestraste Hestbreapiggen (2,076m) 06.05.2017 14:57
Visits of other PBEs Geitåbue (1,470m) 05.05.2017 19:59
På Vestre Hestbrepiggen mot Jotunheimen.
Utsikt fra hytta.
Det er mye man kan gjøre med kortfeller.
Grautfatet sett fra Låven.

Hytte eller rabb

Noen dager før turen skulle vi egentlig ligge ute om natta på en rabb. Det er visstnok en sånn bar flekk som stikker opp av snøen om våren. Men så visste mamma om en hytte som lå like ved fjellene vi skulle gå på, og så prøvde pappa å få leid den. Det gikk til slutt, men vi trengte en kode og var spente på om den skulle virke, for vi hadde ikke med oss masse liggeunderlag og varme soveposer.

Rett fra skolen

Pappa henta meg rett på skolen, så kjørte vi hjem og dumpet skolesekken og kjørte til fjells. Jeg var sliten etter skolen og sovna på veien. Vi kjørte til Vågå og leverte noen bøker og handlet litt kos i Lom før vi kjørte til samme sted vi hadde parkert på den forrige turen. Denne gangen hadde vi sykler. Det hjalp litt, men var kjempetungt oppover i søla. Husket ikke at det var så mye oppoverbakker da vi gikke der på beina for noen dager siden. Pappa klage fælt over den store sekken som var nesten større enn ham.

Tung sekk og sånn.

Lang oppoverbakke og fint vær

Vi parkerte syklene uten å låse de. Pappa sa det kom til å gå bra. Så gikk vi på en sti. Det gikk ikke så fort og vi måtte ta mange stopper. Så mistet vi stien og da blei det enda brattere og slitsommere, med mye busker og sånn. Heldigvis kom vi snart til snøen og kunne ta på skia. Da gikk alt mye bedre. Vi fikk kjempefin utsikt og lyset blei skikkelig fint på alle fjellene rundt oss. Så begynte vi å speide etter hytta. Det var litt sol i mot og vanskelig å se. Men jeg fikk øye på den først, som en liten pipe som stakk opp av snøen, og så blei den større og større.
Utsikten fra hytta. Norges beste skryter Lom fjellstyre av.

Geitåbue

Det var kald vind og skygge når vi kom frem. Så vi fortet oss å fiske frem nøkkelen og komme oss inn. Ovnen var litt vanskelig å få i gang, men pappa spikket masse flis med kniven, mens jeg laget Spaghettiboksmat på gassen. Etter en stund blei det godt og varmt i hytta. Vi kunne se de 6 høyeste fjellene i Norge fra hyttevinduet, så utsikten var skikkelig bra. Til slutt laget vi kakao og spilte litt kort før jeg sovna på flekken. Pappa sa han bråkte masse, men jeg hørte ingenting.
Hyttekos med fyr på peisen.
Hytta
Utsikt fra utedoen mot Loftet.

Ti pluss en topp

Litt fellestyr.
Første toppen. Austre.
Andre toppen med Store bak.
På Store, tredje toppen.

Etter havrefrokost begynte vi å gå klokka halv åtte. Snøen var blitt hard og jeg syntes det var vanslelig med kortfeller, så etter en stund tok pappa på langfeller. Det blei en lang bakke og det gikk ikke så fort med meg, men vi kom til toppen til slutt. Litt bortenfor var det en fjellvegg som heter Heksete med lyse striper på tvers. Den var skikkelig kul, men vi trengte ikke å gå på den sa pappa siden det ikke var en ordentlig topp. Vi skeli forbi den og gikk opp en lang snøbakke til den første toppen. Her var det allerede varmt. Så kjørte vi fort forbi en humpedumptopp, den andre toppen, og så oppover mot en utstikker til den høyeste toppen.
Pappa sa vi ikke trengte skia, så vi gikk på beina. Først litt bergogdalbane og så ned til høyre på snøen. Det var en fin snøhylle å gå på, og sola skinte som i en bakerovn her. Det var supervarmt!
Etter hvert kom vi opp på Store Hestbrepiggen, den største, og her var det fantastisk. Ikke noe vind og vi kunne se helt ned i dalen med bondegårder og hus og sånn. Jeg sendte melding til mamma og pappa som ikke pleier å sende så mye meldinger, sendte noen meldinger han også.

Fjerde toppen, nord for Midtre.
Femte toppen, Midtre.
Sjette toppen, Vest for Midtre.
Sjuende toppen, Låven.

På tilbakeveien var vi innom en minitopp og etter en stund kom vi opp til den femte toppen.
Nå begynte vi kanskje å bli litt slitne, i alle fall jeg, men det var lett bort til den sjette.
Så kom det noen nedoverbakker som var litt ekle med mye stein og da blei jeg så lei av skia at jeg sa jeg ville gå på beina til Låven selv om papppa sa jeg burde ha skia. Men jeg gikk på beina! Låven er litt sånn tulletopp, den sjuende over totusen i dag, men utsikten er fin til alle toppene som ligger rundt breen.
Etter Låven gikk og gikk og gikk vi og til slutt kom vi frem til den åttende toppen. Her gikk vi nesten bare forbi, fordi den niende toppen ... Vestre Hestbrepiggen, som så skikkelig fin ut med bare snø snø og snø, var ganske nærme. På slutten syntes jeg det var litt skummelt å gå på ski, så pappa bærte skia mens jeg gikk på beina.
Klokka var nå blitt litt mer enn pappa hadde tenkt, men vi tok en sein lunsj her. Det blåste ganske kaldt og jeg begynte å fryse.
På vei ned mot den tiende toppen fikk pappa en overraskelse. Der vi hadde tenkt å gå ned på breen var det for bratt og farlig, så vi kunne ikke. Så vi tok med oss sekk og ski opp på den tiende toppen og gikk over den. Her var det litt smalt og langt ned, så vi måtte være litt forsiktige, men det gikk bra.

Åttene toppen, en slags parantes.
Kald lunsj med solo på niende toppen. Vestre.
På vei ut på tiende toppen. Vestraste.

På vei ned rullet vi noen store snøballer ned en bratt snøbakke før vi begynte å kjøre tilbake. Det var superdårlig glid så vi måtte nesten gå i nedoverbakkene og det var veldig veldig varmt så vi svettet og gikk veldig tappert. Til slutt kom vi tilbake til hytta hvor vi plukket opp noen ting og kjørte ned til dalen. Det var ganske vanskelig. Snøen byttet på å gli og å være helt uten glid og noen steder var det hull. Til slutten satte jeg meg på rompa oppe på skia. Det kunne ikke pappa med den store sekken og når han datt i snøen brølte han og klaget veldig mye. Vi var egentlig ganske lei av snø og ski og glade når vi kom på stien. Og på sykkelen var det veldig fint med nedoverbakke.

Kvelden
Grautfatet fra Låven

Lom camping skuffer aldri

Vi kjørte rett til Lom Camping, kjøpte hamburger, møtte Sunniva og de, slo opp teltet og jeg kunne gå barbeint på gresset i kveldssola. Det var deilig det! Så var det deilig å ha fått 10 nye topper også!

Flere bilder

Kart

10 nye topper!

Written by Maja 10.05.2017 15:30

10 X gratulerer Linn Therese! Fantastisk, like blid fra start til slutt og du ser ikke sliten ut i det hele tatt selv etter den lange turen! Jeg tror du drikker fjellbensin ;-) ;-)! Du imponerer stort i fjellet! :-)

Sv: 10 nye topper!

Written by linntherese 11.05.2017 07:01

Tisen takk

Supertur!

Written by Nils 10.05.2017 08:30

For et vær, og for en fantastisk tur, Linn Therese! Rett og slett imponerende! Den hytta så jo veldig koselig ut. Og den Soloen smakte sikkert godt langt oppå fjellet der. Men jeg misunner ikke sekken pappaen din har på ryggen. Er glad det ikke var jeg som bar den... Skjønner at han svetter litt der. :-)

Sv: Supertur!

Written by linntherese 11.05.2017 07:01

Kjempefin hytte!

Kalastur i kalasvær

Written by teme 09.05.2017 13:51

kan vel denne turen kallles.Dere ser freshe og pigge ut begge to,men jeg skjønner at pappa ser litt sliten ut på noen bilder for han bærer jo "halve huset" på ryggen!!Turmulighetene i Norge er omtrent ubegrenset.Ikke så mange land,om noen,som slår oss der.Vintersesongen er på hell,men der dere var går det enda fint.I Skrautvål derimot må vel snart turstøvlene frem.Hva er planene for sommersesongen da?Noe(n) godt over 2000 meter?Uansett,fortsatt godt turår til deg og dine. Mvh Terje

Sv: Kalastur i kalasvær

Written by linntherese 11.05.2017 06:56

Ja, ikke mye snø her nei...

Blir nok en del 2000 metringer.�

Tusen takk!

Bra jobba Linn Therese!

Written by Øyvindbr 09.05.2017 11:19

Og Hestbreapiggan er et herlig område hvor man har en viss mulighet for å være relativt i fred. Flott skiterreng er det også.

Holdt på å kose meg i hjel der pinsen 2012 pga Øyvindvær og lykkelig uvitenhet om et pinlig dårlig canadisk popfenomen jeg ikke kan begripe er nettopp det. Kommet ned til sivilisasjonen 2 dager etter fikk jeg med meg alt gjennom avisoppslag, grøss og gru...

Ble iallfall et solid byks på lista for deg dette! Og mai er enda ung...:)

Sv: Bra jobba Linn Therese!

Written by linntherese 11.05.2017 06:57

Tusen takk!

Du må bli med på tur snart!

Wow!

Written by Olepetter 09.05.2017 09:01

Imponerende! Gratulerer!

Sv: Wow!

Written by linntherese 11.05.2017 06:58

Tusen takk

10 nye

Written by Atomsilda 08.05.2017 21:22

Gratulerer Linn Therese! Det var et skikkelig jafs på lista det! En lang tur, men kjekt med den lille fine hytta da! Godt med en sterk pappa og en stor ryggsekk med godsaker i. :)

Sv: 10 nye

Written by linntherese 11.05.2017 07:00

Ja fint det ed pappa�

Du blir vel med på tur snart?�

Tusen takk

Missing title

Written by Hannes 08.05.2017 21:12

Steike det så og hørtes ut som en seig tur. Utrolig imponerende av både far og datter! :) Tenker det var deilig å hvile ut etter denne flotte runden.!