Stora Blåfjell og Bandåsen (06.09.2011)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Bandåsen (513m) 06.09.2011
Stora Blåfjell (1,253m) 06.09.2011

Stora Blåfjell i Hjelmeland – med bygene i hælene

Frigg og meg på vei over Førrevassdammen.

Så var det klart for siste krampetrekning på mitt 5 mnd fjell-friår før jobbstart 12. september – et skikkelig kommunetoppraid i Rogaland! Værmeldingene var ikke særlig gode og siden pappa hadde fått problemer med ryggen igjen var ikke han å regne med som turfølge. Dermed var det jeg og Frigg som kjørte sørvestover på kvelden 5. september, men med et håp om at jeg ville få tak i en turpartner på en og annen tur. Blir fort kjedelig å gå alene i lengden... Med et par sovestopp undervegs var jeg til slutt framme ved utgangspunktet for raidets første topp – Stora Blåfjell i Hjelmeland. Kjørte opp den godt asfalterte anleggsveien til Blåsjø. Bommen videre til Førrevassdammen var åpen, så jeg kunne kjøre helt bort dit der det var nok en bom, som var låst.

Frigg og jeg gjorde oss klare og startet med å sykle videre sørover, over demningen og grusvei mot Stora Gilavatnet. Ifølge værmeldingen skulle det begynne å regne kraftig fra og med kl. 13, så målet var å være tilbake innen den tid. Parkerte sykkelen litt før Stora Gilavatnet der det stod et skilt mot Blåfjellhytta. Fulgte vardene mot denne helt til jeg hadde passert hengebrua øst for Stora Gilavatnet. Spennende terreng dette her, men kupert som f... Var hele tiden obs på å finne så god rute som mulig, man bruker enormt med tid om man roter seg bort i skrenter og søkk. Videre mot Stora Blåfjell fant jeg en ganske gunstig rute (se kart) på fine svaberg. Var fortsatt en del sau ute og beitet, Frigg var veldig interessert! Brukte en drøy time til toppen av Stora Blåfjell der det var en varde og et slags rustent trig punkt.

På toppen av Stora Blåfjell. Napen (1350) ses bak til høyre.

Det blåste nokså kraftig, noe som tydet på at en regnbyge var i anmarsj. Tilbake valgte jeg en annen rute for variasjonens skyld. Den gikk vestover på en rygg sør for vann 1123. Var vardet bortover her og gjennom det lille skaret sør for demningen i vestenden av Stora Gilavatnet. Så ut som fine muligheter for klippeklatring på stupene vest for pkt 1236! Vel borte ved demningen fulgte jeg en veien tilbake til sykkelen (ikke tegnet inn vei her på kartet). Rakk tilbake til bilen akkurat før det begynte å regne! Brukte like lang tid tilbake som på vei fram. Kjørte videre til Nesvik og tok ferga over til Ombo for å ta Bandåsen.

2t 14min
570 hm
13 km

Ruta jeg gikk

Bandåsen i Finnøy – det finnes ikke dårlig vær!

Det finnes ikke dårlig vær...

Tok ferga fra Nesvik til Ombo og kjørte på dårlige og svingete veier rundt øya til gården Seltveit. Parkerte like før gården for å ikke være til bry. Det pøset ned, men ifølge værradaren på yr.no skulle det gi seg i 19-tida. For å rekke en tidligere ferge tilbake til Hjelmeland fant jeg det like greit å hive på meg «offshore-regntøyet» til fattern samt gummistøvler og labbe i vei opp til Bandåsen. Ikke lange turen. For å slippe ei klissvåt bikkje fikk Frigg ligge igjen i bilen. GPSen slet med å finne satellitter, men det var ikke vanskelig å finne veien opp. Det går en fin sti hele veien til topps. Den skrår først litt mot venstre, så til høyre. Kom meg opp til varden der det blåste friskt med horisontalt regn, skrev meg inn i boka og gikk ned igjen.