Storskrymten - siste fylkestoppen (2009) (06.08.2009)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Storskrymten (1,985m) 06.08.2009
Etter en halvtime fra Skamsdalen, åpnet terrenget seg. Men dagens mål var fortsatt ikke i syne.
Heldigvis var elva grei å krysse nå i august.

Litt øst for Lesja er det skiltet fra E134 til Aursjøen, 50 kr i bompenger. Etter 13 km på denne veien tok jeg til høyre inn Skamsdalen, og kjørte til veis ende (6km). Stor p-plass her. Været var flott, og jeg var svært gira på å få denne siste fylkestoppen i boks, før skolen starta igjen.

Over elva på bro, og så gjennom sauegjerder og porter og innhegninger i et så sinnrikt og omfattende system at selv Ullersmo Landsfengsel må ha noe å lære! Jammen glad jeg slapp igjennom, jeg, og et opplagt bevis på at jeg har mer IQ enn en sau.

Så fin sti og lettgått terreng drøyt 7 km til nordenden av Leirsjøen, ja, litt oppover elva også. Denne var grei å steingå nå i starten av august, og røde merker viste vandreren letteste vei – som ikke alltid er rett over, nei! Fint utsyn mot Stor- og Lilleskrymten herfra.

Endelig dukker "skrymtene" opp.

Vel over på andre siden (2 timer hit) går T-stien nordover 4,5 km, før den svinger østover mot Åmotdalshytta. Underveis et stiskille mot vest også. Etter hvert tok jeg peiling direkte mot toppen, og var framme ved foten av fjellet rundt kl 12, etter drøyt tre timer. Spiste kjapt niste her, for tilskyende vær sa meg at noe var i gjære – og ikke i tråd med varsel fra yr.no!

Kjørte så på i omtrent nordlig retning rett opp på Storskrymten. Noen reinsdyr var ute og gikk opp en svært bratt snøfonn like sør for toppen, og jeg var nesten forundret over hvor bratt terreng de egentlig beveget seg i. På avstand hadde jeg betenkeligheter med eventuelt å ha valgt den fonna til å skli på nedover.

Snart fin utsikt mot Larstinden, som tok seg bra ut herfra, men Snøhetta hadde forsvunnet i skyer. Jeg fulgte noen snøflekker som avveksling fra ura opp.

Siste fylkestoppen

Kl 13.50 var min siste fylkestopp i boks, etter 4 timer og 45 minutter. Det var en deilig følelse, men nå kom det regnbyger i horisonten flere steder, så jeg ville raskt ned igjen. Skrev meg inn i toppboka, tok noen kjappe bilder, og fant strake veien nedover – helst på snø (men ikke den bratte fonna reinsdyra hadde gått – den lå dessuten i litt feil retning.)

Tilbake ved Leirsjøen satte regnet inn. Jeg var godt forberedt i klesveien, så det gjorde egentlig ingenting, men det stemte jo aldeles ikke med varselet! Det ble således en våt avslutning på fylkestoppsamlinga.

Tilbake ved bilen etter 9 timer og 15 min på tur – rask gange og få pauser.