Store Urdadalstinden (19.06.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,106m)
Endpoint Samme (1,106m)
Ascents Store Urdadalstinden (2,116m) 19.06.2011 16:15
Nord for Store Urdadalstinden (2,115m) 19.06.2011 16:45
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 19.06.2011 10:25

Store Urdadalstinden

19. juni 2011. Etter en lang dag på Hellstugubreen og H-tindane dagen i forveien ble dette en meget rolig tur i avslappet tempo til St. Urdadalstinden. Start fra Spiterstulen 1025 etter en lang og god frokost. Bra med multesyltetøy på frokostbordet, Spiterstulen! Fint vær - faktisk det beste været på fire dager! Fulgte vanlig T-merket sti innover mot stidelet til Urdadalen. Det hadde gått et stort jordras vel 4 km fra Spiterstulen fra nordvestsiden av Hellstuguhø. Store nedbørsmengder dagene i forveien hadde mettet jordmassene og ført til utgliding av jord og stein fra en ganske slakk del av skråningen. Raset var ca 200 m bredt og hadde gått tvers over T-stien. GPS 6826185 0467597. Etter knappe to timer fremme ved Urdadalsbekken som idag var ganske stor og ikke helt lett å komme seg over. Fant et velegnet sted på GPS 6826185 0467597 i nærheten av en stor varde litt nedenfor en foss hvor jeg tok på meg vanntette gamasjer og kom meg greitt og tørrskodd over.

Store Urdadalstinden sett fra Visdalen
Vadested over Urdadalsbekken på steiner nedenfor fossen
Jord- og steinras fra NV siden av Hellstuguhøe

Opp vanlig rute langs nordryggen. Mange små og noen større varder viste veien. Flere partier med klyveklatring, men fjellet var tørt og det var helt greitt å komme seg opp. Flott utsikt mot Bukkeholstindane i nordvest og mot Hellstugutindane i øst. Oppe på ca. 2000 m endte tråkket opp i en meget smal (60-70 cm) og eksponert passasje med stup rett ned på begge sider. Trakk ned i vestflanken på vei oppover, og valgte den smale vei på tilbaketuren på helt tørt og fint fjell! Oppe på toppen kl 1618. Stor og skjeiv steinvarde på toppen. GPS 6824381 0466924. Akkurat da jeg var kommet opp på toppen skyet det til med tåke. Jeg hadde tid til å vente til det klarnet opp igjen og fikk etterhvert flott utsikt mot Hellstugutinden, Semeltinden, Semelholstinden og Bukkeholstindane.

Utsikt mot Hellstugutindane fra nordryggen av Urdadalstinden
Søre og Store Bukkeholstindane sett fra nordryggen på Urdadalstinden
Toppvarden på Store Urdadalstind. Nord for Store i bakgrunnen

På tilbaketuren fulgte jeg ryggen hele veien, og var således oppom blåtoppen Nord for Store Urdadalstinden som jeg ikke var klar over før jeg kom hjem og så på Peakbook kartet.

Tåken kommer sigende inn mot St. Urdadalstinden
Utsikt mot Visdalen fra nordryggen
Den smale og eksponerte passasjen på 2000 moh

Tilbake på Spiterstulen kl 21 etter en samlet tur på 19.7 km og 1274 hm. Samlet gangtid knapt 7 timer, resten korte og lengre pauser!