Hellstugutinder og Breahester (18.06.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,121m)
Endpoint Samme (1,106m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Hellstugutinden (2,346m) 18.06.2011 15:30
Nestsøre Hellstugutinden (2,255m) 18.06.2011 16:50
Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 18.06.2011 18:40
Nørdre Hellstugubreahesten (2,139m) 18.06.2011 19:30
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 18.06.2011 09:15

STORE OG NESTSØRE HELLSTUGUTIND OG DE TO BREAHESTENE
18. juni 2011. Tur med Jotunheimen Bre og Fjellføring fra Spiterstulen. Turdeltagere var Willy Skaret fra Solbergelva og meg. Morten kunne ikke være med på turen. Jan Storkjørren fra Bøverdalen var isteden med som bre- og fjellfører.
Start fra Spiterstulen kl 0920 i grått, stille men opplett vær. Fulgte vanlig rute til nordsiden av Hellstugubreen hvor vi var fremme ved brekanten etter vel 2 timer. På med sele og tau, men ikke stegjern da snøen var bløt og vi kunne gå utenom isete partier. Jan gikk først hele tiden, og hadde en meget tung jobb med å tråkke spor. Snødybden varierte mellom 10 og ca. 30 cm, og enda dypere enkelte steder. Sprekkene i breen var godt synlige, og Jan la trygg rute utenom disse. Oppe på platået mellom de to breahestene etter knappe to timer. Tungt opp til skaret mellom Store og Nestsøre der vi satte fra oss sekkene.

Jan og Willy klar til start fra Spiterstulen
Nørdre Hellstugubreahesten
Klar for Hellstugubreen. Hellstugupiggen midt i bildet, Hellstuguhøe mot høyre

STORE HELLSTUGUTINDEN
Fra skaret grei klyving litt på snø, men for det meste i steinur opp til første og viktigste mål for dagen. Oppe på toppen som er ganske "trang" kl 1530. GPS 6823569 0469580. Dette skal være en av de fineste utsiktstoppene i Jotunheimen, men idag var det dessverre tåke og null utsikt. Willy bød på Jägermeister, og vi tok de obligatoriske dokumentasjonsbildene.

Store Hellstugutind. Høyere kom vi ikke og posisjonen stemte med GPS koordinatene!

NESTSØRE HELLSTUGUTIND
Vel nede igjen i skaret bestemte vi oss for å ta med oss nabotoppen Nestsøre som er lett tilgjengelig fra nordsiden.Tung og dyp snø fra skaret og et stykke oppover, siden steinur og sva som var tildels glatte. Oppe på toppen kl 1650. GPS 6822881 0469703. Liten steinvarde, fortsatt tåke og meget begrenset utsikt.

Nestsøre Hellstugutind. Foto Jan Storkjørren

Siden vi var utstyrt for bre valgte vi så å ta med oss de to brehestene. Vi traverserte litt høyt i snøflanken på østsiden av Store Hellstugutind på ca. 2000 m for ikke å miste for mye høyde, og gikk nordover mot bandet mellom Midtre Hellstugutind og Søre hesten. Der står det en hytte som NVE har satt opp for å følge med breen. Grei liten 10 min vandretur ut til
SØRE HELLSTUGUBREAHESTEN
Oppe der 1840. Ytterst mot øst står der en aluminium-stang i en liten steinvarde. GPS 6824302 0470137. Det høyeste punktet (ca. 1 m høyere) så ut til å ligge litt lenger vest (25 m) på GPS 6824307 0470121.

På vei langs østflanken av St. Hellstugutind mot Søre hesten. Nestsøre Hellstugutind i bakgrunnen.
Jan på vei mot toppen på Søre Hellstugubreahesten
Fra østligste varde på Søre Hellstugubreahesten mot vest

NØRDRE HELLSTUGUBREAHESTEN
Fra bandet fortsatte vi med stor forsiktighet for å unngå bresprekker over breen rett mot vestre flanke på Nørdre hesten. Det var bratt å komme seg opp de siste metrene til toppen. På oppoverveien gikk vi nokså langt mot NØ før det siste opptak på et ganske så eksponert sted. Ned igjen fant vi en tryggere trasé mer inne på topp-platået og noe lenger mot vest. GPS 6824753 0469687.

Søre Hellstugubreahesten med bandet mot Midtre sett fra nord
Nørdre Hellstugubreahesten sett fra vest
Dagens siste - Nørdre Hellstugubreahesten

Pga bresprekker og bratt terreng la vi tilbaketuren mot sør nesten inn mot Søre hesten før vi dreide østover og ned på midten av breen der vi fant igjen merkestenger og fotsporene våre.

Fra venstre Søre Hellstugubreahesten, Midtre Hellstugutind i tåke og Nørdre Hellstugubreahesten. Sprekkområden viser tydelig

Nede igjen ved brekanten kl 21 og tilbake på Spiterstulen kl 2245. Vi hadde gitt beskjed om at vi kom sent tilbake, og gleden var stor da kokken på Spiterstulen kunne varte opp med en herlig varmrett som gikk rett ned samme med et par Hansa pils!
GPS-en viste samlet tur på ca. 13 timer, 26.3 km, og 1887 høydemeter. Flott og spennende tur med meget hyggelig turfølge, selv om været kunne vært bedre. Takk for fin tur til Willy og Jan!!