Midtre Tverråtinden (16.06.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Spiterstulen (1,115m)
Endpoint Samme (1,111m)
Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 16.06.2011

SPENNENDE TUR TIL MIDTRE TVERRÅTINDEN

Start fra Spiterstulen kl. 1050. Skyet vær med glimt av sol. Fulgte vanlig rute mot Eventyrisen. Tydelige spor etter flom etter mye nedbør langs sideelvene som stien krysser. Fremme ved broen over bekken fra Svellnosbreen etter 1 time. Fulgte sidemorenen opptil brekanten på ca. 1700 m. To timer opp hit. Fortsatte opp fjellryggen mot Solskinnstoppen, og tok til venstre i snøflanken i underkant av breen. Valgte å ta på stegjern pga isete partier i den bratte skråningen. Rundet første (østligste) utstikker fra Tverråtinden, og begynte å orientere meg mot eggen. Lengst mot øst der den anbefalte ruten går opp så det ut til å være en overhengende skavl som kunne gjøre det vanskelig å komme opp. Lenger vest hadde det gått et stort snøras relativt nylig. Jeg valgte å forsøke meg midt mellom disse stedene der det var relativt kort vei i den bratte snøskråningen. Over denne så det ut til å være en fjellskråning som ville være helt grei å komme opp. Det var den ikke! Fjellpartiet ble brattere og brattere dess høyere opp jeg kom. Smeltevann gjorde fjellet glatt og avsatsene var høye og tildels vanskelige å forsere. Mot toppen ble det klatring - etter min vurdering opp mot grad 3. Jeg kom meg nå opp, men hadde ingen lyst å gå ned igjen den ruten. Greit videre langs eggen bort til hovedtoppene på Midtre hvor der er to varder. GPS østligste varde 6831424 0463748 og vestligste hvor hovedvarden står GPS 6831426 0463692. Skyet og tåket med litt snødrev og ikke den helt store utsikten på toppen denne dagen, men glimt av nabotoppene, bl.a Store Tverråtinden og Svellnosbreahesten.

Ikke optimal oppgang til ryggen i fjellpartiet til venstre for snøraset!
Midtre Tverråtinden sett fra den NØ utstikkeren
Toppvarden på Midtre Tverråtinden. Store Tverråtind til venstre og Skardstind med Nåli til høyre

Tilbake samme vei og innom den mest markerte NØ utstikker toppen hvor noen hadde laget en liten varde. GPS 6831492 0464339 i tilfelle den noen gang skulle komme med blant "kandidattopper" med PF > 5 m (?!). Nå gikk jeg helt øst på ryggen der anbefalt rute opp/ned er markert i Norges Fjelltopper. Nedgangene var markert av en liten varde. Det var bratt, men helt greitt å komme seg ned ved å holde helt inn mot fjellkanten til høyre. Tilbake på Spiterstulen kl 1908. 8 timers tur. 5.5 timer opp, 2.5 ned. 13.2 km på GPS 1351 hm.

BILDER FRA TIDLIGERE TURER

Tverråtindane med Midtre bakerst sett fra Bukkehøe 21. september 2008
Midtre til venstre og Store Tverråtinden sett fra Ymelstinden S1 5. juni 2010
Midtre Tverråtinden sett fra Store 24. juli 2009
Start date 16.06.2011 10:47
End date 16.06.2011 19:06

Missing title

Written by Stigun 24.01.2015 23:22

Ser du har hatt tidlig start på sommersesongen her. Kanskje noe å tenke på for andre også..Sprekt å gå alene!

Bratt...

Written by Atomsilda 02.07.2011 19:46

Ja,-det lønner seg nok å følge DEN ruta som er skissert i boka. Ikke for ingenting at han har gjort det. Flere har forsøkt seg på andre ruter og har kommet i knip...på en eller annen måte! Men...noen vil jo ha ekstra utfordringer og overraskelser :) Skummelt alene da....

Sv: Bratt...

Written by knutsverre 02.07.2011 20:40

Det var ikke for å for å få ekstra utfordringer .....

Sett nedenfra så det ut til å være vanskelig å komme opp anbefalt rute pga tilsynelatende en overhengende snøskavl. Tenkte det kunne være greit å advare andre mot denne "snarveien" slik du også er inne på, Jørn.