Røddalshorn og fremdeles OK skiføre (14.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Leikongsætra (160m)
Endpoint Leikongsætra (160m)
Ascents Røddalshorn (563m) 14.03.2016

Det har smeltet mye snø de siste døgnene og hvis jeg skulle få meg en skitur på Gurskøya så var nok Leikongsætra den eneste muligheten. Så jeg dro dit og konstaterte fornøyd at det var nok snø til å gå fra bilen. Hadde tenkt meg på en litt lengre tur, både til Storetua og Røddalshorn men oppdaget at hællåsen på den ene fellen var knekt og jeg hadde ikke tape. Jeg tenkte at med så våt snø så holder ikke fellen hele turen, så jeg nøyde meg med en tur til Røddalshorn.

Snøen var som sagt våt og Karma gikk tvers igjennom. Det lot ikke til å sjenere henne mye, da det var mange busker som skulle undersøkes. Jeg hadde tenkt å krysse bekken ganske raskt men alle snøbroene i nedre del hadde smeltet. Jeg var kommet godt oppi lia da jeg fant en ytterst tvilsom snøbro. Den holdt meg på brede ski men Karma gikk rett gjennom. Jeg så bare hodet og fremlabbene hennes da hun klynget seg fast. Jeg fikk tak i halsbåndet hennes og hjalp henne opp ;)

Tåke på toppen, men ikke mer enn at jeg kunne kjøre rundt sporet mitt ned øverste del av fjellet. Da jeg kom ned i skaret begynte det å lugge noe aldeles forferdelig og jeg måtte endre kjørestil til mye en mer tilbakelent stilling. Det funket. Kjørte forbi en kar som var på vei opp. Ville vanligvis stoppet og prate men hadde fin fart og valgte å kjøre forbi. En helt utmerket tur.

Et lite videoklipp fra turen ned:

Noen bilder fra turen opp: