Blåegga og Kvanngrøskaregga (12.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Nygård (290m)
Endpoint Nygård (290m)
Ascents Blåegga (1,047m) 12.03.2016
Kvanngrøskaregga (1,046m) 12.03.2016

Blåegga skulle bli min siste PF-100 topp på "halvøya" mellom Nordfjord og Hornindalsvatnet, men da jeg kom hjem oppdaget jeg at PF er egentlig bare 99m. Toppen er 1049 moh og skaret mellom Kvanngrøskaregga og Holmøyskaregga er mellom 941 og 959 moh. Det er vel mest naturlig å anta at skaret er 1050 moh og ikke 1049 moh? Men nok om det. Toppen er registrert som 100m PF her på PB, og jeg skal ikke ta initiativ til å endre det. Det KAN jo tenkes at skaret er lavere enn 1050 moh også..

Nok om det. Jeg skulle altså til Blåegga og valgte å starte fra Nygård. Det viste seg å være et veldig bra valg, fordi det var snøscooter-spor fra Nygård og helt opp til stølen Raudfjell. Så det ble 4,4 lette km for både meg og Karma. Været hadde så langt vært veldig bra, noe som overrasket meg fordi jeg trodde været i helgen skulle bli begredelig.

Men da Karma og jeg kom til Raudfjell så så vi at det skyet kraftig til i sør, og det blåste også opp. Jeg snakket litt med de som hadde kjørt snøscooter opp til Raudfjell før vi trasket videre. Vi fulgte et dalføre som ledet oss opp midt mellom Blåegga og Kvanngrøskaregga. Vi dro opp på Blåegga først, og her blåste det friskt - for å si det mildt. Måtte sette igjen skia rett før toppen, da det var helt avblåst her.

Så gikk ferden videre mot Kvanngrøskaregga. Det blåste som sagt godt men både jeg og Karma var godt kledd og tålte vinden fint. Fra Kvanngrøskaregga satte vi kursen tilbake mot dalføret vi kom opp og herfra og ned til Raudfjell var det ganske bra skiføre. Karma slet i den myke snøen og var langt bak.

Selv på veien tilbake til Nygård slet Karma, men var ikke så langt bak. Hun er godt trent! Litt sør for Gamlestøylen hadde en tråkkemaskin vært på ferde men siden snøen var så myk var det ikke noe problem å kjøre ned her. En fin tur, alt i alt!