Ygnisdalsfjellet - KORT skitur i dårlig lys (06.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Vassbakkane, Vikafjellet (920m)
Endpoint Vassbakkane, Vikafjellet (920m)
Ascents Ygnisdalsfjellet (1,185m) 06.03.2016

Av og til må man ta uttak fra kontoen "gratistopper", og med det menes LETTE turer når været tilsier. I dag ble det et slikt uttak.

Været i Sogndal var ikke noe særlig, med tåka hengende over fjellene. Men jeg var lysten på en ny topp og tenkte på gratistoppene på Vikafjellet. Jeg tenkte jeg kom meg nok opp og ned selv med null sikt. Jeg tok med Karma, hoppet i bilen etter frokost, kjørte til Hella og tok ferga over Sognefjorden. Tåka hang over Vikafjellet også men det var langt fra ille forhold. Jeg kunne så vidt skimte Ygnisdalsfjellet, og bare det i seg selv var en god nyhet. Det var lett snø i lufta, men lite vind. Jeg fant en lomme langs veien og parkerte.

Først tenkte jeg at jeg skulle gå rett på toppen, men siden jeg ikke så bakken foran meg (flatt lys) så valgte jeg en noe slakere vei opp på ryggen. Det flate lys var slitsomt, men det gikk greit å komme seg opp til ryggen og så videre bort til toppen. Jeg valgte å kjøre ned langs sporet mitt så jeg hadde noen referanser i snøen. Og kjøringen ned var ganske OK, med veldig god snø.

Turen var jo latterlig kort - 4,8km, men det ble altså en ny topp og jeg fikk heller stikke opp på Stedjeåsen når jeg kom tilbake til Sogndal.