Kjeringi og Kaldekletten på ski fra Kleppa (05.03.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kleppa (400m)
Endpoint Kleppa (400m)
Ascents Kaldekletten (1,320m) 05.03.2016
Kjeringafjell (1,314m) 05.03.2016

Dagens topptur ble ganske lang - 21,1km totalt. Jeg kjørte opp til Kleppa over Leikanger med målsetning om å nå Kaldekletten - en topp jeg ikke har vært på før. For å komme dit måtte jeg over Kjeringi - en topp jeg besøkte i Januar 2010 sammen med Anne og Knut. Jeg var ikke bombesikker på å nå Kaldekletten, da det var mye tåke i fjellene.

Det var imidlertid sol da jeg ankom Kleppa (ca. 400 moh). Jeg fulgte stort sett den preppa løypa opp til Fagreggi, noe som gjorde den lange turen vesentlig lettere. Tåka på fjellet forsvant mens jeg gikk oppover og da jeg ankom Kjeringi 8,3km og 2t:10m etter avmarsj var det strålende sol på toppen. Der satt en dame fra Leikanger og koste seg med matpakka i solsteiken. Vi skravlet litt og jeg fikk i meg litt niste og kaffe før jeg måtte videre.

Jeg skulle som sagt videre til Kaldekletten og la merke til at det var tåke i skaret men heftet meg ikke med det. Jeg var overbevist om at sola hadde kommet for å bli. Jeg kjørte på feller ned til skaret og merket at det begynte å bli veldig tåkete. Og det BLE veldig tåkete og jeg er SÅ glad for at jeg fikk sikt på vei ned i skaret. Det var såpass bratt at det hadde vært guffent med null sikt ned der.

Tåka ble gradvis tjukkere da jeg gikk oppover mot Kaldekleten og de siste 200 lengdemetrene måtte jeg ta med GPSen så jeg ikke rotet meg borti skavlene og stupet til høyre for meg.

Snøen på Kaldekletten var såpass bra at jeg gledet meg til returen selv om jeg ikke så noe annet enn sporet mitt. Det gikk greit og radig nedover tilbake til skaret. På vei opp til Kjeringi måtte jeg konsentrere meg skikkelig om å se sporene mine og jeg var glad jeg hadde en GPS i sekken. Plutselig var jeg tilbake på Kjeringi og her var det ikke mye sol. Siden det gikk litt opp og ned bortover ryggen fortsatte jeg på feller for å være sikker på å ikke miste sporet mitt.

Da jeg stod på kneika over "Discohola" fikk jeg litt sikt og kunne skrelle av fellene og kjøre på litt. Ordentlig gøyalt ble det ikke før jeg kom til førstehjelpsboksen under Fagreggi. Derfra kunne jeg koste på nedover og det var skikkelig moro!

På strekka mellom Kallbakk og Stokksete traff jeg på Anne og Karma. Veldig hyggelig! Sammen kjørte vi ned løypa til Kleppa og fikk trimmet Karma skikkelig!

Noen bilder fra turen opp: