Breakulen - min beste opplevelse på ski så langt (28.02.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Bakken (310m)
Endpoint Bakken (310m)
Ascents Breakulen (1,678m) 28.02.2016

Godt vær denne søndagen var meldt for flere dager siden, og jeg skulle definitivt til Jostedalen. Anne kunne ikke være med men hjalp meg med planleggingen. Vi gikk gjennom rutene til Tverranibba, Røykjedalsbreen, Breakulen og Vassdalsfjellet før jeg endelig landet på Brekulen. Det var tross alt den høyeste av de 4, og jeg hadde aldri vært i fjellområdet mellom Jostedalen og Tunsbergdalsbreen. Det vil si, jeg har vært på Bjørnanosi men det teller liksom ikke...

Jeg kjørte til Bakken og valgte å ikke ringe på for å spørre om lov til å parkere. Klokken var tross alt bare 10 på søndags morgen. Til min store glede så jeg at noen hadde brøytet spor opp skogen - og opp til stølen. Maken til flaks! Den som brøytet hadde fortsatt opp Bakkedalen (en sidedal til Kyrkjedalen)

Så turen opp til stølen i Bakkedalen (780 moh) ble temmelig mye lettere enn jeg hadde antatt. Snøen var helt nydelig å jeg gledet meg som en unge til å kjøre ned her. Jeg var spent på hvordan snøen var oppe på fjellet, men antok det var mye vindpakket snø.

Neste transportetappe var fra stølen og opp til ryggen på Grånosi (ca. 1400 moh). Det var ikke spesielt bratt og turen opp gikk ganske greit. Da jeg endelig fikk se dagens mål - Breakulen - var avstanden i luftlinje ca. 2,3km, men turen ville selvsagt bli lengre siden jeg måtte gå ryggen innover. Det var noen humper på denne ryggen og jeg så for meg litt slit i de små oppoverbakkene på returen.

Etter 2t og 53min ankom jeg toppen - kl. 13:10. Målet mitt var å nå toppen før 3 timer hadde gått og det klarte jeg. Det var litt dis på toppen men den forsvant etter hvert. Jeg hadde dratt på meg noen gnagsår pga de nye støvlene men jeg fant det for kaldt til å sitte ned å fikse det. Da jeg strammet til støvlene forsvant de fleste smertene så det var vare å kjøre på.

Turen ned ble en drømmetur. Jeg har IKKE en lang merittliste på ski i unnabakke og har gått selvlæringsgradene siden jeg tok mine første babysteg på fjellski i 1999. I godt voksen alder. Og med alle de feilene som selvlæring fører med seg. Men uansett kvalitet på teknikken så var nedkjøringen den aller beste jeg noen gang har hatt.

Video fra turen:

Noen bilder fra turen oppover...

Herlig

Written by 500fjell 28.02.2016 23:49

Det ser ut som en flott tur! Gøy at du tenker utenfor boksen og ser nye flotte toppturdestinasjoner som ikke så mange andre besøker :) Hvordan var skogen ned fra Bakkedalen å kjøre?

Sv: Herlig

Written by arntfla 29.02.2016 08:18

Takk for det, Sondre. Jeg synes skogen var forbausende lett å kjøre. Ikke terreng for telemarksvinger akkurat men det var heller ikke sånn at man måtte stoppe opp for trær hele tiden. Korridoren langs sommerstien er ganske bred, virker det som. Jeg la ut en video på FB som viser en god del av kjøringen ned skogen.

Breakulen

Written by opps 28.02.2016 22:15

Fine bilder og turbeskrivelse, denne turen kan jeg godt tenkt meg...synd det er så langt å kjøre.

Sv: Breakulen

Written by arntfla 28.02.2016 22:34

Takk for det. Du burde se videoen, men den får jeg ikke lagt ut før det er gått en uke. Men du kan evt. sende meg en friend request på FB, så ligger den der... Anrt