Slakkafjellet - kortreist skitur (27.02.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Asbjørnhaugen (180m)
Endpoint Asbjørnhaugen (180m)
Ascents Slakkafjellet (855m) 27.02.2016

Har fått en betennelse i høyre hæl og antar det skyldes de nye skistøvlene. Så siden jeg prøver å bli sånn passe bra igjen til en planlagt drømmetur dagen etter, tok jeg frem de svært inngåtte telemarkstøvlene - og telemarkskiene selvsagt - og nøyde meg med en kortreist skitur i dag - Slakkafjellet over Sogndal.

Anne har et virus og må ta det med ro. Derfor kunne hun passe Karma så hun slapp å slite seg ihjel i dag. De ble med meg et stykke opp anleggsfjellet mot Skardsbøfjellet før de snudde og gikk tilbake til Stedjeåsen.

Jeg trasket opp den lange veien (4,9km) til kraftstasjonen på Skardsbøfjellet og fulgte så ryggen opp mot Slakkafjellet. Jeg hadde til tider hatt nydelig solskinn på vei opp men her var det tåke og flatt lys.

Men nå ventet uansett belønningen - nesten 700 høydemeter med deilig skikjøring. Og da snakker jeg IKKE om anleggsveien. Jeg skulle så gjerne hatt randoneeskiene da det var litt for dårlig lys for mitt syn - selv om jeg hadde snøbriller. Turte ikke gønne på med telemarksvinger. Det var litt for mange humper og variasjoner i terrenget til det. Og jeg ville IKKE ødelegge for drømmeturen dagen etter. Men skituren ned var allikevel helt konge!

NB! ang. GPS-tracket: Tracket opp er fra i dag, men ned måtte jeg låne et spor fra Oktober 2010, da GPS skrudde seg av rett etter at jeg la i vei nedover. Men ruten min ned er omtrent den samme som sommerstien opp...