Lianibba - sesongens første ordentlige skitur (13.02.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Tronstad, Skytebanen (350m)
Endpoint Tronstad, Skytebanen (350m)
Ascents Lianibba (1,500m) 13.02.2016

Da værmeldingen for lørdag var særdeles lovende bestemte jeg meg for å gå Lianibba. Min kompis Terje fikk nyss om dette og ville være med. Vi møttes i Volda og kjørte hver vår bil til skytebanen rett før Tronstad. Vi fulgte lysløypa opp første bakken og så satte vi kursen rett mot Lianibba. Det var ingen spor å se. Det var litt gjennomslagsføre til å begynne med, men så ble snøen gradvis bedre.

Etter noen kilometer fikk Terje problemer av en slik art at han valgte å snu. Det var veldig synd men det var ikke noen vei utenom. Karma og jeg fortsatte oppover. Toppen syntes veldig langt unna og jeg var ikke engang sikker på at det var toppen jeg så. Jeg hadde forberedt meg dårlig og valgte å holde meg til ryggen. Det var ikke et godt valg. I etterpåklokskapens lys skulle jeg holdt godt til høyre for ryggen og hatt skiføre hele veien til toppen.

Istedet fikk jeg en bratt knaus foran meg på ca. 1220m og siden jeg trodde jeg stod ved foten av toppen lot jeg skia være igjen. Da jeg kom til toppen av knausen så jeg Lianibba et stykke unna. Jeg hadde valget om å fortsette til fots eller å gå ned å hente skia. Jeg valgte det første da det var skikkelig dårlig skiføre oppover. Det ble 1,2km til fots - hver vei. Men altså - nede til høyre var det utmerkede skiforhold.

Det blåste friskt, men ikke mer enn at det var helt greit. Karma klarte seg veldig bra i superwoman-drakta og gummipotesokker. På vei ned fikk hun is i sokkene på bakpotene og da valgte jeg å ta de av. Etter å ha rensket bakpotene for is var hun "good to go".

Da jeg kom tilbake til skiene hadde jeg nesten 5km med nydelig kjøring foran meg. Jeg var litt redd for at Karma ville slite så mye at jeg måtte vente hele tiden, men slik ble det ikke. Hun løp som om det stod om livet. Noe man får inntrykk av i videoen under.

Det var en helt nydelig dag i Stranda kommune, og jeg var blitt en ny topp "rikere".