Skitur fra Moltudalen til Djupvika, over Sollia og Rjåhornet (07.02.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Moltudalen (220m)
Endpoint Myrvågtoppen (30m)
Ascents Rjåhornet (600m) 07.02.2016
Sollia Østtoppen (661m) 07.02.2016

I dag fristet det mest med en tur på Gurskøya og Anne og jeg ble enige om at en skitur fra Moltudalen og hjem til Myrvåg kunne vært en passende tur. Det var smeltet nok snø til at Karma ville klare turen fint og det burde fremdeles være nok snø til å komme seg over fjellet. Om det ble litt bæring av ski nå og da fikk heller være...

Som ventet var det glissent med snø i Moltudalen, men også som ventet var det en stripe med snø langs veien inn dalen. Etter hvert kunne vi gå på selve veien. Jeg gikk på smørefrie ski og de glapp såpass mye at jeg bestemte meg for å gå på feller når det begynte å stige opp mot Sollia.

Det blåste en del da vi gikk opp fra Mørkevatnet og inn i Litledalen, men ikke mer enn hva man skal tåle her ute. Vi holdt oss i dalen til vi hadde passert under vesttoppen, og så gikk vi rett opp på østtoppen. Her blåste det enda mer, uten at det skremte noen. En skiløper la akkurat i vei ned, og en annen var på vei opp. Jeg fikk plukket av fellene. Resten av turen skulle gå smørefritt...

Etappen til Rjåhornet gikk også greit. Gode snøforhold - også det som forventet.

På Rjåhornet var vi mer spente på hva som ventet oss nedover. På avstand så det ikke ut som det var mye snø på Rjåhornet, men jeg visste også hvor snøen lander etter kuling fra sydvest. Og det holdt stikk. Det var godt med snø inne i søkket mellom ryggene mot Djupvika og Leikong.

Det gikk også på et vis over flata mot Djupvik. Og da vi kom til skogen så var lysten til å spenne av seg skia så liten at vi holdt det gående nedover, over kjerr og kratt. Men ved Djupvika var det ingen bønn - skia på sekken. Så ble det 2,9km til fots til Myrvåg.

Jeg liker denne ruta. Det er andre året på rad Anne, Karma og jeg går denne ruta på ski og nå får det bli en årlig foreteelse fremover...