Sandhornet i Ørsta - endelig en fin skitur (06.02.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Brudevoll (100m)
Endpoint Brudevoll (100m)
Ascents Sandhornet (909m) 06.02.2016
Ruten vår

Etter uker med regn, vind, sludd, snø, torden og ikke minst - orkan var det meldt en helt OK dag. Og denne dagen valgte Anne og jeg å bruke på skitur til Sandhornet. Anne hadde fått med seg at en gjeng damer som kaller seg for "Tindekvinnene" hadde tenkt seg dit, og det betød SPOR! Vi valgte en sen start pga. været - som skulle bli gradvis bedre.

Vi kjørte til Brudevoll og fulgte vanlig trase opp skogsveien. Sporet som Tindekvinnene hadde laget var helt perfekt for oss og ikke minst Karma. Uten det sporet ville hun hatt en forferdelig tøff dag i fjellet.

Som ventet ble været gradvis bedre men så litt hvitt ut på toppen. Jeg hadde imidlertid vært innom en sportsforretning og kjøpt meg nye snøbriller - som jeg gledet meg til å prøve. Og da jeg først var i sportsforretningen kjøpte jeg meg også ny hodelykt + randoneeutstyr - ski, bindinger, staver, støvler og feller. Det ble en ganske dyr dag i Ørsta for min del...

Vi møtte Tindekvinnene på vei ned like før vi ankom toppen. Vi hilste såvidt. Det var litt tåke igjen på toppen og vi kunne så vidt skimte Ørsta 900 meter under oss. Det var fint å være tilbake her. Tror dette var tredje gangen jeg var her, og Annes andre.

Anne hadde nylig kjøpt randoneeutstyr i Sogndal og gledet seg til å prøve det i nedoverbakke. Jeg hadde mine gamle Telemarkski og de funket ikke spesielt godt i den siste kneika før toppen hvor det hadde dannet seg et skarelag. Men litt lengre ned i bakken var forholdene fine og jeg fikk satt en del skikkelig gode svinger i god fart. God følelse! Da Anne hadde funnet ut av det nye utstyret kom hun seilende nedover og jeg hørte bare ju-hu da hun passerte. Pga. av alle sporene nedover fant ikke Karma oppoversporet og slet noe voldsomt nedover. Så det ble mange stopp for at hun skulle ta oss igjen.

Også i nedre del av fjellet - før skogen - var forholdene utmerket, til tross for litt tung snø. Vi fikk pratet en del med Tindekvinnene - et hyggelig bekjentskap!

Skogsveien kunne blitt en lang fartsetappe men vi måtte altså vente på vår vesle tapre Karma som løp det hun var kar om (!) for å ta oss igjen. Vi hadde vondt av henne men tror hun hadde bedre MED oss enn om hun måtte vente hjemme.

Det var en flott tur. Takk til Anne og Karma for selskapet og til Tindekvinnene for brøyten!