Røddalshorn - elendig skiføre (02.02.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Leikongsætra (160m)
Endpoint Leikongsætra (160m)
Ascents Røddalshorn (563m) 02.02.2016

En skitur til Røddalshorn er som regel en god opplevelse, men ikke i dag. Snøen var blytung etter regn og det er i og for seg greit nok. Men da mørket falt på frøs det på et skarelag som var umulig på kjøre på ski på.

Turen opp gikk i og for seg greit nok. Karma fulgte i sporene mine da hun skjønte at det var ikke så mye å hente på å vandre rundt. Toppen ble nådd i sterk vind (som vanlig i disse tider) og oppholdet ble kort.

Nedkjøringen i øvre del var grei, da det stort sett var is. Men da bakken begynte så begynte også problemene. Det var ikke mulig å svinge. Skaren bar ikke å skiene pløyde seg ned i snøen under. Da det var som verst tok jeg av meg skiene men det var enda verre å gå! Karma slet fryktelig da snøen heller ikke bar henne. Så jeg måtte bare ta på skiene og brøyte vei for henne. Det ble mye sikk-sakk nedover fjellsiden til vi kom ned på myra. Der var snøen fremdeles våt men det gikk i allefall an å kjøre på ski!