Gyrinakken og Heida mens vi ventet på Tor (29.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Nedenfor Brendeåsen (70m)
Endpoint Nedenfor Brendeåsen (70m)
Ascents Gyrinakken (362m) 29.01.2016
Heida (238m) 29.01.2016

I kveld ventet vi på ekstremværet som gikk under navnet Tor. Det begynte å blåse opp på formiddagen og da jeg kjørte hjem fra Ulsteinvik om ettermiddagen måtte jeg virkelig holde henda på rattet da bilen av og til ville en annen vei.

Jeg var nysgjerrig på hvordan det ville være litt høyere oppe men jeg var ikke så gal at jeg skulle opp på en topp på 600 moh. Jeg har vært på Ulriken i 32 m/s og husker altfor godt hvor dum ide DET var!

Sp en rundtur over Gyrinakken og Heida virket som en OK plan. Skogen ville gi ly og toppene stakk ikke langt opp over skoggrensa. Kjørte inn skogsveien fra Vonheim og parkerte der grusveien opp mot lysløypa begynner. Gikk mot Gyrinakken først. Helt greit. Det var først da vi kom til toppen at vi fikk kjenne på vinden. En helt grei kuling på et sted mellom 17 og 20 m/s.

Karma på Gyrinakken

Så tok vi en snarvei ned bratt skog til gården innerst i Jøsokdalen og fulgte veien nedover et stykke til en stikkvei tok av mot venstre - opp mot en garasje. Bak denne garasjen går det sti opp til Heida.

På Heida var det ganske utrivelig og det begynte å bli mørkt (kl. 17). Allikevel droppet jeg å dra frem hodelykta og lot det stå til. Oppholdet på toppen ble kort! Det ble Texas ned skogen men kom frem til bilen (17:19) uten å ha brukt lykta. Godt å komme hjem etterpå...

Og Tor leverte. Det skal han ha!