Tylderingen på ski (23.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Nedenfor Fretland (440m)
Endpoint Nedenfor Fretland (440m)
Ascents Tylderingen (1,104m) 23.01.2016

Så var jeg på plass i Sogndal og da må man selvsagt ut på ski. Været var ikke all verden så det var en klar grense for høyt jeg ønsket meg i dag. Fant etter hvert ut at "smertegrensen" gikk ved Tylderingen. Man ønsker jo tross alt å se NOE.

Anne stod denne turen av og tok seg av Karma. Da var det bare for meg å legge i vei og ikke bruke lenger tid enn strengt tatt nødvendig. Jeg kjørte opp gamleveien og parkerte et stykke nedenfor Fretland. Snakket med en dame som sa det var skiløpere på fjelllet så da slapp jeg ihvertfall å rote rundt i skogen på jakt etter en trase.

Det gikk ganske radig oppover. Jeg passerte alle de 8 jeg hadde foran meg i sporet og fulgte spor opp til Vardafjellet. Herfra gikk det heldigvis et spor videre til Tylderingen. Ikke det at jeg ikke hadde funnet toppen på egenhånd men nå slapp jeg i hvertfall å gå på GPS.

Nådde Tylderingen nøyaktig på timen etter at jeg forlot bilen. 685 høydemeter og 3,9km. Her var det absolutt ingenting og se bortsett fra varden så jeg ble ikke lenge...

Det var krevende å følge sporet nedover men da jeg nærmet meg Stokksete begynte sikten å bli såpass at det gikk an å kjøre på ski. Og derfra og ned var det BARE digg...