Fra Brandal til Ulsteinvik over toppene (10.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Brandal (20m)
Endpoint Brandal (20m)
Ascents Sarshornet (543m) 10.01.2016
Signalhornet (627m) 10.01.2016
Skolma (635m) 10.01.2016
Sneldelida (634m) 10.01.2016
Storebroren (620m) 10.01.2016
Tørlingehaugen (541m) 10.01.2016

Dette var en tur jeg har tenkt på ganske lenge, men ikke fått til mht. transport. Men i dag hadde ikke Anne tid til å bli med på tur men kunne hente meg et sted hvis jeg ville og da var det bare å iverksette plan "Hareidlandet Vest på langs".

Dagens rute

Jeg kjørte til Brandal og parkerte på 20 moh (kl. 11:00) siden jeg ønsket å få så mange høydemeter som mulig. Derfra tok jeg normalruta opp til Skolma, via Ytredalen. Kl. 11:58 var første tur i boks. Jeg hadde lett opppakning. Kun en løpssekk med en ekstra vindjakke og ullvotter. Og stegjern. For en viss passasje. Og dermed var det hverken plass til mat eller drikke.

Videre gikk turen mot Signalhornet. Jeg brukte stegjerna på en strekning på 20m her, og så forble de i sekken på resten av turen. Jeg hadde faktisk forventet flere partier med knallhard snø, men det var det altså ikke. Klokken var nå 12:19 og det var klart at Karma hadde en superdag her oppe. Hun svinset og svanset overalt, men innenfor en radius av 50m. Lenger unna får hun ikke gå.

Ålesund sett fra Signalhornet

Neste stopp var Sneldelida. Her gikk jeg utenfor sti helt til jeg var på toppryggen. Klokken var 12:44 da jeg nådde toppen og Sneldelida var det stedet jeg skulle føle at nå var jeg ordentlig i dag. Og det stemte forsåvidt også...

Så var det Storebroren sin tur. Jeg småjogget ned lyngen mot Tørlingeskaret hvor jeg traff en merket sti som jeg fulgte opp til Tørlingehaugane. Jeg regnet med at stien gikk videre til Mosvarden så jeg gikk ut mot kanten og fant en mindre sti som gikk over Nøre Broren. Videre gikk den litt nedenfor Midtre Broren før den tok peiling på Storebroren. Klokken var nå 13:31 og det var her jeg skulle føle at jeg var ca. halvveis. Og siden det stort sett gikk nedover herfra så kom den følelsen også.

Flyulykke på Brørevatnet. Et Mikrofly måtte nødlande men gikk gjennom isen. Visstnok gikk det bra med piloten

Nå lurte jeg på om jeg skulle gå til Mosvarden eller Sarshornet. Valget ville gi føring på hvor jeg ville ende opp til slutt. Det ble sistnevnte og da ble også målgangen nede i Ulsteinvik sentrum. Etter Sarshornet gikk jeg ned for å krysse elva fra Mosvatnet og så følge den nye veien retning Bugardsmyrane. Men elva var åpen og lot seg ikke krysse. Resultatet ble en liten omvei over Lisjevatnet. Følte meg ganske trygg på isen selv om jeg hverken så folk eller spor her.

Så fulgte jeg den nye skogsveien ned mot Bugardsmyrane. Det var mye is på veien men det var greit å finne løsninger her og der. Da jeg fikk øye på Osberget fikk jeg også endelig inn radioen på telefonen og hygget meg med damenes siste etappe i Tour de Ski på vei nedover.
Da topp-3 lista var klar ringte Anne og spurte om jeg ville hentes. Det ville jeg, og gikk ned til Rolls-Royce bygningen hvor jeg ventet til hun kom. Da hadde det gått tre timer og femti minutter siden vi la i vei fra Brandal. GPS-sporet viser 4t:1m, men jeg glemte å redigere bort pakking av sekk og sånt. Var litt mo i låra men etter at jeg hadde fått hentet bilden i Brandal og fått meg en baconpølse i Hareid var jeg faktisk klar for mer. Så da begynte jeg å tenke på en mulig lengre rute, som f.eks ender i Eiksund...