Grøthornet over Liadalsdalen - fottur (09.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Liadalsdalen (250m)
Endpoint Liadalsdalen (250m)
Ascents Grøthornet (1,046m) 09.01.2016

Anne og jeg hadde egentlig tenkt oss til Liahornet i dag. Vi kjørte så langt veien innover Liadalsdalen gikk, parkerte og fulgte stien opp til Liadalsstøylen. Da vi begynte å gå oppover skogen på østsiden av elva fant vi ut at vi kunne like godt gå til Grøthornet istedet. Det var tross alt den høyeste toppen på vestsiden av Liadalsdalen - Risaskaret.

Vi var lite plaget med is i skogen. Det gikk greit oppover, men jeg grudde meg litt for ura som jeg mente ville være vanskelig å unngå. Men det gikk faktisk greit. Vi gikk vekselvis på snødekt lyng eller hard snø - hvor stegjern var et must. Anne hadde brodder og slet med grepet. Det var nok siste tur med brodder i Sunnmørsalpene...

Det var flott å være tilbake her oppe. Sist jeg var her var i 2006, da jeg gikk fra Vartdal - over Bergehornet, Grøthornet og Liahornet og ned til Liadal. Drosjeregninga tilbake til Vartdal er det jeg husker mest fra den turen.

Nordryggen til Grøthornet ser utrolig fin ut. Har hatt tanker om å se nærmere på den i mange år nå. Vi får se til sommeren...