Garnestua, Flåna og Garneshornet - nydelig vinterkveld (07.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Ytre Haddal (80m)
Endpoint Ytre Haddal (80m)
Ascents Flåna (613m) 07.01.2016
Gardnestua (654m) 07.01.2016
Garneshornet (454m) 07.01.2016
Visits of other PBEs Garnestua fra Haddal (80m) 07.01.2016

Januar har bydd på en sammenhengende rekke med fantastiske vinterdager på Sunnmøre og dagen i dag var intet unntak. Skulle gjerne ha gått hele natten men det hadde jeg ikke tid til. En runde over Garnestua hadde jeg imidlertid tid til.

Kjørte til Ytre Haddal, hvor en mini-ballplass var islagt og tettpakker med unger på skøyter. Herlig å se. Herlig var det også å legge høydemetrene bak seg og prøve å holde følge med Karma. Da hun hadde blåst fra seg en haug med timer på gulvet på jobben var hun snill og sakket litt av. Mye gode lukter på fjellet over skoggrensa. Hare. Nam nam...

På Garnestua var det spor etter en del folk som har gått fra Løset men det var ingen lykter å se i fjellene rundt om kring. Vi fortsatte bort til Flåna og så ned bakken til Garnesvatnet. Plutselig var Karma ute på isen og jeg fikk lettere panikk. Den isen så definitivt ikke trygg ut. Tilbake på land måtte hun gå fot til vi hadde lagt vannet bak oss.

Så bar det opp til Garneshornet og videre sørover mot råsa jeg kom opp. Jeg traff akkurat på råsa i krattskogen og det var bare flaks. Ikke lett å orientere seg i mørket og å bruke GPSen ville være juks...

Alt i alt en helt nydelig tur. Stjernene glitret, snøen glitret og jeg hadde Kari Bremnes' vakre stemme på øret over hele fjellpartiet. "E du nord" var vel kanskje den låten som passet best der oppe, bortsett fra den lille detaljen med at Sunnmøre ikke akkurat er "nord".