Kongsvollen og Blåtind - ny flott mørketur (06.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Ringstaddalen (75m)
Endpoint Ringstaddalen (75m)
Ascents Blåtind (697m) 06.01.2016
Kongsvollen (683m) 06.01.2016
Visits of other PBEs Kongsvollen fra Ringstaddalen (80m) 06.01.2016

Beina er slitne men jeg har lovt meg å kjøre på så lenge vi har oppholdsvær. Jeg holdt på å bli sprø av alt regnet i November og Desember så søren om jeg skal sitte innendørs når stjernene glitrer på himmelen.

I kveld gikk Karma og jeg Kongsvollen fra Ringstaddalen (v/trafoen). Greie forhold bortsett fra is i stien på flata og et parti nærmere Hundelaupsvatnet. Videre greit opp til Kongsvollen.

Møtte Martin Ringstad 5 min. etter at vi kom til toppen. Han kom opp Bukketrappa og meldte om OK forhold i selve trappa. Martin møtte jeg en maidag for 9 år siden på Kongsvollen. Pga østlandsdialekten min lurte han på om jeg egentlig burde reke rundt i disse bratte fjella. Etter som årene har gått har han vel fått svar på det spørsmålet ;)

Jeg trodde han skulle ned samme vei så jeg la i vei mot Blåtind men la etter hvert merke til at han skulle samme vei. Det var imidlertid ikke snakk om å vente da jeg hadde det litt travelt.

Litt krevende å følge stien i mørket da den var dekket av snø men Karma skjønte greia og loset meg greit langs den.

På Blåtind kom den samme tåka som var på Kongsvollen. Det så ut som Martin var hakk i hæl og jeg syntes han holdt et høyt tempo. Spesielt siden jeg kjørte på ganske hardt. Da jeg gikk ned fra Blåtind så jeg lykta rett nede i stien men vi møtte ikke hverandre da jeg tok en rute rett ned mot trafoen.

Den snarveien var grei bortsett fra et parti hvor jeg måtte åle meg nedover for å ikke skli på glatt og isete gress. Da jeg kom ned til bilen så jeg lykta hans ikke så langt oppe på stien. Jeg sendte ham en melding på Facebook og sa at jeg var imponert over tempoet hans. Men da fikk jeg til svar at han så meg starte bilen da han kom ned til Hundelaupsvatnet. Altså var det en tredje person på ferde i fjellet.

På spørsmål om det heter Undelaupsvatnet eller Hundelaupsvatnet sier Martin at det er UndeRlaupsvatnet. Vatnet ligger UNDER Laupsvatnet. Visstnok er ikke alle enige i dette, så inntil videre bruker jeg det som står på 1:50,000 kartet.