Viafjellet og Kletten i Førde (02.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Klappeskaret (63m)
Endpoint Klappeskaret (63m)
Ascents Kletten (164m) 02.01.2016
Viafjellet (709m) 02.01.2016
Viafjellvarden (673m) 02.01.2016

Så var det på tide å sette kursen tilbake til Sunnmøre etter fine juledager i Ål og romjulsdager i Sogndal. På vei hjem stakk jeg bortom Førde for å ordne litt "startkapital" på toppkontoen for 2016. Målet var Viafjellet og Kletten.

Viafjellet

Jeg fulgte skilt mot Vie og fant skiltet som pekte mot Viafjellet ved Klappeskaret. Her var det en stor parkeringsplass. Stien oppover skogen var grei å følge og smått om senn ankom Karma og jeg Viafjellvarden som kunne by på en fantastisk utsikt mot Førde.

Utsikt fra Viafjellvarden

Deretter bar det østover mot selve toppen. Her oppe blåste det en kjølig vind og det var littegranne snø på bakken. Selve toppen var ikke merket på noe vis og etter en kort stopp satte vi kursen i retning stien litt sør for Viafjellvarden.

Vi la i vei 11:25 og var tilbake ved parkeringsplassen 13:13, etter 7km og ca. 650 høydemeter.

Bilder fra turen:

Kletten

Så besøkte vi Kletten. Fra parkeringsplassen fulgte vi en gangvei ca. 50 meter før det stakk en tydelig "rås" opp skogen. Denne råsa fulgte vi til topps og vi så ikke noe markering på høyeste punkt. Det ble en kort tur; vi startet 13:14 og var tilbake 13:28 etter snaue 800 meter og ca. 100 høydemeter.