Hesteggi og vassing i snø (30.12.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Kjørnes (160m)
Endpoint Kjørnes (160m)
Ascents Hesteggi (907m) 30.12.2015
Visits of other PBEs Kjørnes-Loftesnesfjellet-Hesteggi (907m) 30.12.2015

Det var en del vind i fjellet i dag så det fristet mest å holde seg i skogen. Siden det var østavind passet Hesteggi godt som turmål siden vi først var i ly i skogen og så i le for vinden da vi kom opp fra vest. Eneste utfordringen kunne være at turen ville medføre en del vassing i snø. Det fikk vi ta som det kom. Det var også blitt ganske mildt og temperaturmåleren viste 10 plussgrader da vi parkerte på Kjørnes.

Dagens rute

Det var snøfritt og nesten vårlig da vi la i vei oppover. Det var en del is i selve stien men det var lett å gå utenfor. Etter hvert kom vi over i snø, men foreløpig var det lite av den. Det var først da vi møtte skogsveien 620 moh at vi så for oss at siste del av turen kunne bli litt strabasiøs...

Vi fulgte den rødmerkede løypen et stykke innover Loftesnesfjellet og så siktet vi bare rett på toppen. Snøen bar sånn akkurat passe så det er ikke det verste slitet jeg har vært med på.

Som nevnt hadde vi gått i ly for østavinden men da vi kom opp på snaufjellet var ikke vinden så hakkande gale. Det var dog lett å tenke seg at man skulle ikke så veldig mange hundre høydemeter opp før det ville være skikkelig surt.

Det tok oss 1t:45m å gå de 4 km og snaue 800 høydemetrene til toppen. Det var veldig kjekt å være her oppe, og nyte fruktene av strevet samt den flotte utsikten - spesielt mot Sogndalsdalen. Vi signerte turbøkene (det var to av dem) og konstaterte at ingen hadde skrevet seg inn siden 28/11. Så var det tid til å begi seg hjem igjen og nedfarten gikk VESENTLIG lettere enn turen opp...