Rjåhornet og utforsking av mulige nye stier (20.12.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Stemmedalen (Vassverket) (15m)
Endpoint Stemmedalen (Vassverket) (15m)
Ascents Rjåhornet (600m) 20.12.2015

Turstiprosjektet i Myrvåg og Tjørvåg skal lage en rekke nye ruter, inkludert en sti fra Stemmedalsvatnet og opp til Rjåhornet. Denne ruten har et lite utsatt punkt og i dag sjekket jeg ut en variant som er ganske trygg, men ikke så "fin" som den opprinnelig tenkte ruten. Da jeg trasket opp der i regnvær vurderte jeg om vi skulle ha to stier her, men konkluderte med at vi nok går for plan A.

På toppen var det en liten krise da jeg hadde glemt toppsnop til Karma. Hun tok det med fatning, da jeg lovte at belønningen skulle utbetales da vi kom hjem, og da med renter.

Så fultgte vi stien ned i retning Huldrehornet og dagens dummeste ide var å sjekke om det var potensiale for sti på østsiden av Stemmedalsvatnet. Det ble et strev uten sidestykke, og her skal det IKKE lages sti! Da jeg endelig kom meg i nærheten av nordenden kom jeg meg rett og slett ikke over til stien som kom ned fra Leitet. Jeg kunne kastet stein bort på den. I stedet fikk vi en omvei på 1,5km. Det høres ikke så mye ut, men på det tidspunktet var jeg ganske så våt og kald.

Men "on the positive side" fikk vi en god og lang tur på en dag som de fleste med vettet i behold tilbragte innendørs...