Rjåhornet - et lite inferno på toppen (28.11.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Stemmedalen (Vassverket) (20m)
Endpoint Stemmedalen (Vassverket) (20m)
Ascents Rjåhornet (600m) 28.11.2015

I dag var det omtrent like surt som det har vært hele uka men etter 2 dager uten fjelltur MÅTTE jeg bare opp i høyden igjen. Så i dag valgte jeg å gå Rjåhornet "bakveien" fra Stemmedalsvatnet. Jeg traff snøen ganske raskt men var i ly for det verste været.

Men da vi kom til toppen var det et aldri så lite inferno. Heldigvis var det ikke lange vei bort til ly bak Tussa-bygningen på toppen.

Tenkte å følge samme vei ned, men det tok ikke langt tid før jeg rotet meg bort i snøføyka. Etter hvert ANTE jeg ikke hvor jeg var. Jeg kjente et lite stressmoment da Karma hadde ballet på seg ganske mye snø og det var uklart hvor lenge hun syntes dette var OK.

Jeg satte bare kursen nedover. Det fikk ende der det måtte. Etter en stund fikk jeg sikt og forstod at jeg hadde kommet lang ut av kurs. Men nå som jeg visste hvor jeg var gikk det greit å komme tilbake på kurs. Interessant erfaring. Jeg trodde jeg kjente dette fjellet, men i snøføyka er det andre regler..

Har hatt

Written by Olepetter 01.12.2015 15:26

liknende erfaring en gang på Makalaus, fjellet jeg kjenner ut og inn. Gps kan være kjekt da... ?

Sv: Har hatt

Written by arntfla 01.12.2015 16:08

Ja, "erfaring" kan gjøre en sløv... Ironisk nok...