Haddalshornet fra Aursnes (16.10.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Aursnes (35m)
Endpoint Aursnes (35m)
Ascents Haddalshornet (611m) 16.10.2015

Turen til Haddalshornet for 2 dager siden gjorde meg nysgjerrig på ryggen over Flatebergsheida og Høgenakken, så det var planen for denne ettermiddagen.

Dagens runde - 9,6km

Jeg fulgte stien som begynner ca. midt mellom Aursnes og Selvåg, passerte over noen knoller og kom til stikrysset på Bruna. Stien til venstre var skiltet Skjoratua og Haddalshornet, men stien rett frem var umerket. Rett bortenfor var det en beholder med en turbok og her så jeg at de kalte stedet for Selvågtua.

Jeg fulgte et greit tråkk opp til Flatebergsheida (ca. 205 moh) men herfra fortsatte tråkket nedover i retning Havåg. Jeg fortsatte langs ryggen og terrenget var ikke spesielt morsomt. I søkket mellom Flatebergsheida og Høgenakken var det ei lita hytte og en anordning som kanskje hadde noe med jakt å gjøre. Eller jakt og jakt...

Det var uansett en vakker ettermiddag, og det var flott rundt Selvågsvatnet som jeg passerte på vei opp Flatebergsheida.

Det gikk et tråkk langs ryggen som gjorde det nogenlunde levelig å ferdes her, men av alle steder på Hareidlandet det burde være en FIN sti, burde det være her! Makan til flott utsikt. Det er kanskje noen lokale folk som ferdes her, men that's just about it!

Så fortsatte stigningen opp til Høgenakken (314 moh) i det samme tråkket. Dette tråkket fortsatte også opp den lange ryggen opp mot Haddalshornet, og det var VELDIG GREIT, med tanke på einebuskene som vokste i fri dressur her...

Istedet for å følge ryggen til topps krysset jeg bekken fra Havågsvatnet og gikk over Sætrehornet (502 moh). Dette var VELDIG ukjent terreng for meg, og jeg følte meg "litt rikere" etter å ha blitt nærmere kjent med dette området.

Jeg siktet meg inn på stien som kommer fra Blåtind for å slippe lyng og myr siste 100 høydemeterene til toppen. Vi ankom toppen 17:49 og jeg tenkte hardt og lenge om jeg skulle stikke bortom Blåtind. Jeg fant imidlertid ut at beina var litt daffe (hva kom det av mon tro?) og var fornøyd med dagens mil.

Retur gikk via den merkede stien tilbake til utgangspunktet. Dvs. jeg tok en snarvei ved Skjoratua og var tilbake ved bilen 18:33 - et HAV av tid før det ble mørkt. Men det var tross alt fredags kveld og et par kalde øl og en pizza ventet i kjølen. Skulle gjerne tilbragt kvelden med min kjære, men hun er på spennende eventyr på et helt annet kontinent...