Haddalshornet fra Håheim, til Aursnes (14.10.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Håheim (25m)
Endpoint Håheim (25m)
Ascents Haddalshornet (611m) 14.10.2015
Visits of other PBEs Tursti Aursnes - Haddalshornet (35m) 14.10.2015 18:00
Dagens rute (blå er langs merket sti nedover)

Jeg har lenge gått og tenkt på å gå Haddalshornet fra Håheimsvågen og i ettermiddag ble det endelig til. Jeg hadde ingen informasjon om stier langs denne ryggen så jeg parkerte ved Håheim, gikk opp til en antenne og håper det var en sti opp skogen. Det har nok vært en sti her for lenge, lenge siden og jeg skjønte fort at dette kom til å bli anstrengende.

Etter å ha brøytet vei over Rabben ble det en BRATT oppstigning til Ørnetuva (179 moh). Her måtte jeg dytte Karma opp foran meg.

Etter Ørnetuva flatet ryggen ut og da jeg kom opp til en høyde (239 moh) så jeg en rødmerket rute komme opp på min høyre side. Jeg bestemte meg raskt for å følge denne til endes på vei ned. Det var en nydelig ettermiddag men med tanke på at jeg startet litt etter 17:00 måtte jeg passe på å være tilbake før det ble mørkt. For å være på den sikre siden bestemte jeg meg for å prøve å være på toppen innen kl. 18:00

Det gikk raskere nå som jeg var på sti, men da jeg kom opp til Arefjellet (310 moh) mistet jeg stien. I stedet for å lete etter den tok jeg den bratte skråningen opp til Skjoratua (355 moh). Her fant jeg igjen rødmerkingen, men bare for å miste den igjen med en gang.

Nå som jeg var på ryggen trengte jeg ikke noe mere sti, lettgått som den er. Men jeg funderte fælt på hvorfor merkingen plutselig sluttet på Skjoratua. Det var imidlertid små varder langs ryggen, så helt umerket er den ikke. På vei opp ryggen fikk jeg oversikt over den markante ryggen som gikk lenger sør over Høgenakken og Flatebergsheida. Jeg tenkte kjapt over om jeg skulle ta den ruten ned men fant til slutt ut at jeg heller ville se hvor den rødmerkede stien gikk hen.

Klokken var 18:00:10 da Karma og jeg sjekket inn på Haddalshornet. 10 sekunder etter plan var innenfor akseptabel ramme. Jeg oppdaget imidlertid at jeg hadde slått AV trackingen på GPS'en. Ganske irriterende, men siden jeg aldri mer kommer til å gå fra Håheim var det til å bære...

Det ble ikke lange pausen på toppen. Jeg visste at det begynte å bli mørkt rundt 19:00 og jeg ville ha litt ekstra å gå på nå som jeg skulle følge en ukjent sti.

Det ble lett jogg nedover. På Skjoratua fulgte jeg rødmerkingen og fulgte denne en HALV kilometer rett nord mens jeg lurte på hvor i all verden jeg kom til å ende opp. Men til slutt tok stien retning nedover ryggen og snart var jeg nede på Arefjellet hvor jeg fikk se hvor jeg mistet stien.

På vei ned ryggen fra Haddalshornet

Da jeg kom til 239 moh-knollen fulgte jeg stien ned til et dalsøkk (like ved Bruna), krysset over Selvågtunnelen og her kom jeg til et stiskille. Det går tydeligvis sti langs ryggen over Flatebergsheida og jeg kommer nok til å teste den snart. Det begynte å skumre skikkelig nå, men siden jeg ikke var langt unna grusveien rundt tunnelen var det ingen grunn til bekymring. Da jeg kikket tilbake mot Haddalshornet virket fjellet VELDIG langt unna.

Tilbakeblikk mot Haddalshornet

Så bar det gjennom mer skogsterreng før jeg endelig kom ut på grusveien. Her var det skiltet mot Skjoratua, Haddalshornet og en ting til som jeg ikke husker. Herfra hadde jeg 1,7km tilbake til bilen. Klokken var 18:58 da jeg skrudde av GPS'en. Ganske OK timing med tanke på at jeg aldri har gått her før.

Stien fra Haddalshornet og til grusveien var på 4,9km. Ruten opp var noe kortere - ca 4,2km så totalt ble det en tur på 10,8km. En brukbar ettermiddagsøkt for både Karma og meg...

ps: Alle stedsnavn er hentet fra Økonomisk Kartverk. Kun Haddalshornet står på vanlig 1:50,000 kart.