Veten (Sandane) (09.10.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Leirelva (250m)
Endpoint Leirelva (250m)
Ascents Veten i Gloppen (632m) 09.10.2015

Jeg var på vei fra Sunnmøre til Sogndal for helgen og valgte å ta fergene. Da passet Veten godt som ettermiddagstur for Karma og meg. Jeg har vært der en gang før men det eneste jeg husket var avkjøringen fra hovedveien og at jeg gikk en rundtur. Ellers var det blankt.

Jeg kjørte 2,2km på bomveien (40,-) mot Leirstøylen. Jeg parkerte i ei P-lomme, krysset Leirelva og fulgte så den merkede skogsstien oppover. Den var litt sølete i begynnelse men etter krysset hvor man tar til høyre var forholdene glimrende oppover. Nydelig skogsbunn når man først var kommet på ryggen.

De 2,5km opp tok 26 minutter. Jeg fant ikke det lille kameraet da jeg skulle dra og orket ikke drasse på speilrefleksen. Dermed ble det toppbilde med det bed....e BlackBerry kameraet. Vel vel, det blir sikkert flere strekke-på-bena turer opp her...

På vei ned krysset jeg elva lenger opp og fulgte bilveien tilbake til bilen. Det tok 20min fra toppen. Så var det bare å legge i vei mot Sogndal der det vanket deilig middag ved ankomst...